Denk mannelijk

Sophie de Klerck (37), fulltime voorlichter bij een internationaal bedrijf, moeder van Max (6) en Tom (2), woont samen met Mark (39) en vertelt over haar drukke leven.

,,Bwuuuuurrrp!'' ,,Mamaaaa, Tom heeft overgegeven.'' ,,Maaaaark, kom naar beneden, Tom heeft overgegeven.'' ,,Doe er dan wat aan.'' ,,Kan niet, dan zitten mijn kleren ook onder. Stil maar, Tom, niet huilen. Papa komt zo.'' ,,Jaja, papa is er al. Ga jij maar naar je werk, Sophie. Waarom geef je die jongen dan ook melk? Ga maar weg, jij hebt voor ons toch geen tijd.'' ,,Doe de groeten aan je werk, mama.''

Toch nog over negenen op kantoor. Vooral niets laten blijken van kinderconsternatie van net. ,,Hey Jack, how was your trip to London?'' ,,Great. Hé, Sophie, heb je even tijd om te kijken naar onze website voor dat global project. Hij wordt echt heel goed bezocht.'' ,,Sure, Jack, vanmiddag kom ik langs.'' Snel doorlopen, anders zit ik weer een uur vast aan mijn praatzieke Amerikaanse collega.

Memo van de CEO op mijn bureau. ,,Vergeet niet persbericht over ons vrouwenbeleid op te stellen.'' Ons vrouwenbeleid, wat een bullshit. Elke keer besluit de directie dat ze meer vrouwen in de top van het bedrijf wil. Latest target: 20 percent in five years. Maar als puntje bij paaltje komt, gebeurt er helemaal niets. Valt er een belangrijke post open, kiezen ze toch weer een man. De top ziet in vrouwen gewoon geen leaders en doet dus feitelijk aan window dressing.

Laatst zelf nog een gesprek met mijn baas over mijn toekomst: ,,Jij wilt veel te snel, Sophie, raak niet opgebrand.'' Wat een nonsens, ik wil gewoon hard werken. ,,Je praat tegen jezelf'', zei ik net niet. ,,Als het zo doorgaat ben ik hier weg. Ik ben reuze marketable.'' Tegen een man had-ie zoiets nooit gezegd. Dan was het: We waarderen alle effort die je in het bedrijf steekt. Neem gerust volgende week vrij zodat vrouwtje je ook nog eens ziet.

Think manager, think male, dat is nog altijd de strategie van dit bedrijf. Hé, eigenlijk wel een goeie eerste zin voor het persbericht: ,,Think manager think male.'' Dat is de nieuwe strategie van ons bedrijf. Hoewel wij er naar hebben gestreefd vrouwen gelijke kansen te geven, zijn wij tot de conclusie gekomen dat zij ongeschikt zijn voor leidinggevende posities in onze organisatie. Als ze al ambitie tonen, hebben ze veel te veel belangstelling voor het persoonlijk wel en wee van hun collega's. Om nog maar te zwijgen van hun gezinsleven. Ze blijken het niet waard te vinden de relatie met hun partner en kids op te geven, ten bate van ons bedrijf. ,,It is not compatible'', roepen ze zodra hun gevraagd wordt waarom ze niet tachtig uur in hun werk stoppen en er daarnaast een gelukkig gezinsleven op na houden, zoals mannen toch al eeuwen doen. Ze streven er zelfs naar om om de andere avond thuis te zijn. Bovendien willen ze af en toe met vriendinnen afspreken, want ook dat vinden zij cruciaal om te overleven.

Voor meer informatie over dit onderwerp, kunt u contact opnemen met: