Dans en film als leerzaam geheel

De meeste mensen in de danswereld zijn geen grote redenaars. Ook choreograaf Piet Rogie (1954) is iemand die zich kan verliezen in onnavolgbaar taalgebruik, maar hij tracht in Sub Rosa de kloof tussen woord en dans te slechten. Het doet dat met film. Regisseur Noud Heerkens maakte een filmisch verslag van de voorbesprekingen met de dansers, hij legde het vooroverleg met Rogie vast en hij filmde in het repetitielokaal. Deze documentaire `metafilm' is op het achterdoek verweven in de voorstelling zodat beide elkaar spiegelen en aanvullen.

Het getuige zijn van het ontstaans van Sub Rosa is voor kenners een thuiswedstrijd, anderen zullen het te abstract vinden. De voorstelling komt langzaam op gang met weinigzeggende solo's en duetten, maar langzaam ontstaat door de opvallende film een beeld van het waarom van de voorstelling. Rogie vond het viertal dansers te `vierkant' en had behoefte aan een vijfde danser. Een soort indringer die de dansers en Rogie zelf wat spanning en verliefdheid op de dans zou bijbrengen.

De reacties van de dansers zijn echter lauw; de kersvers afgestudeerde danseres Anouk Froidevaux is nog zo'n onbeschreven blad dat ze met haar voorzichtige dans en verlegen persoonlijkheid geen wezenlijke bijdrage levert, laat staan gevaar toevoegt. Maar juist dat is natuurlijk weer `spannend' in deze metavoorstelling.

Piet Rogie geeft in de film aan dat hij een bloedhekel heeft aan herhaling en dat is het knappe van zijn werk want ook Sub Rosa is een compleet nieuw concept. Het werkt, al valt er een hoop af te dingen: de meeste dansers komen in interviews weer niet verder dan dat ze ,,zich thuisvoelen in het zich kwetsbaar opstellen'' en dat ze via dans ,,dieper in zichzelf willen duiken''. Het paradoxale is dat het alle clichés over de vaagheid van dans bevestigt terwijl het door de combinatie film en dans heel concreet en heel soms humoristisch wordt. In dat opzicht is het een leerzame productie die met esthetische licht van Michel Spang aangenaam oogt. De dans zelf sneeuwt onder in alle bedoelingen en is helaas voor Rogie, een herhaling van zijn eigen idioom. Maar voor wie iets wil weten over het hoe en waarom van de moderne dans, is Sub Rosa een leerzame aanrader.

Rogie & Company: Sub Rosa. Choreografie: Piet Rogie, filmregie Noud Heerkens. Gezien 11/9 Lantaren/Venster Rotterdam. Tournee t/m 20/12. Inl : 010-244 0968 of www.rogie-company.nl