Kip of ei

Onlangs citeerde Peter Yvon de Vries op de Achterpagina een oude grap. De schrijver Jan Cremer claimt het auteursrecht.

Een broer en een zus gaan met elkaar naar bed. De zus zegt na afloop: `Jij hebt dezelfde kalme slag als vader.' Waarop de broer zegt: `Dat zei moeder ook al.' Zo schreef ik het op de Achterpagina (`Rijmpost', 20 aug.) over van Maarten 't Hart, die de grap had gehoord van een `rasechte Groninger'. Eén dag later arriveerde een drie vellen tellende fax van Jan Cremer, waarin hij liet weten dat die rasechte Groninger ,,dan zéker het toneelstuk The Late Late Show (1968) en Ik Jan Cremer Tweede Boek heeft gelezen!''

Toevallig ben ik niet alleen geboren in Groningen-Stad, ook las ik als tiener beide boeken; tot mijn verbazing staan ze nog altijd in mijn kast. Jan Cremer faxte de volgende scène uit zijn toneelstuk over de erotisch getinte spelletjes die het `Amerikaanse doorsnee echtpaar' Sidney Fox, art-director bij een groot reclamebureau, en Suzan Fox, moderedactrice bij een modeblad, zoal op zaterdagavond met elkaar spelen: ,,SIDNEY (knielt, schudt de slagroomspuit en tuurt in haar kruis) `Je hebt dezelfde venusbegroeiing als mijn mammie!' SUZAN (grinnikt) `O ja? Dat zei mijn pappie ook al!' ''

Helaas verzuimde Jan Cremer in zijn via een Amsterdamse galerie verzonden fax aan te geven op welke bladzijde van zijn tweede Ik-boek, uit 1966, een vergelijkbaar tafereel is te vinden – en 446 pagina's stampvol klitskletsklander, van de ene dame naar de ander, daartoe doornemen is zelfs mij te gortig.

Vorige week arriveerde in mijn postbus de wat zinniger reactie van Jaco Groot, directeur van uitgeverij De Harmonie te Amsterdam. Hij stuurde een fotokopie van het door Thomas Rap in 1967 uitgegeven boekje Pudding & Gisteren met een omslagontwerp van G.K.van het Reve. Lemma 113 is omcirkeld en luidt:

,,Jantje heeft een goed rapport en hij krijgt van zijn moeder een tientje om naar de hoeren te gaan. Onderweg komt hij toevallig zijn zusje Marietje tegen. Hij zegt: `Ik heb een tientje gehad om met een hoer te gaan neuken.' Marietje zegt: `Als je nou met mij gaat neuken, dan delen we dat tientje.' Als ze bezig zijn zegt Marietje: `Hé, je hebt dezelfde rustige slag als vader.' `Ja', zegt Jantje, `dat zegt moeder ook altijd.' ''

Kennelijk was het eind jaren zestig, begin jaren zeventig van de vorige eeuw niet ongebruikelijk om grappen te maken over broer en zus die tot elkander ingingen. Om maar te zwijgen over de intieme verhoudingen tussen pa en ma en hun kroost. Godlof is een en ander mij bespaard gebleven.

Uiteraard mogen Jantje met het goede rapport en de met zijn gebrekkige schoolopleiding koketterende Ik Jan Cremer niet met elkaar in verband worden gebracht, al zou het kunnen wat jaartallen betreft. Ik denk aan een heel ander Jantje, namelijk het poëtische kereltje dat ooit pruimen zag hangen / o, als eieren zo groot.