Hoge kont, lage neus, elegant en niet macho

Met de Z3 en de Z4 hebben de ontwerpers van de nieuwe BMW 5-serie de tijd genomen om op stoom te komen. Het resultaat is er ook naar: de 5 is een geslaagde interpretatie van het klassieke model met hoge kont en lage neus.

Driemaal is scheepsrecht. Als eerste verscheen de nieuwe 7, voorbode van wat BMW-rijders de komende jaren te wachten stond. Groot en dreigend, spannend vormgegeven, de wat slappe voorzijde uitgezonderd. Hij oogde heel wat gedurfder dan al datgene wat de concurrenten in de showrooms lieten zien.

De cabriolet Z4 volgde, als vervanger van de open tweezitter Z3, acht lange jaren dé ultieme auto voor de biseksuele dameskapper. Het gebruikelijke exhibitionistische gedrag in deze auto riep bij mij de wens op voor een verbod voor kansrijke ouderen om zich uitdagend in een cabriolet te vertonen.

Nu rolt sinds enkele maanden in het Duitse Dingolfing de vijfde generatie van de 5-serie uit hal 50. Met behulp van robots en de ijverige handen van duizend productiemedewerkers wordt daar in tien uur tijd een fonkelnieuwe 5 verwekt. Bij de eerste aanblik jeukten mijn haarwortels, hét signaal voor ontroering.

De ontwerpers hebben de tijd genomen om op stoom te komen: de 7 en de Z4 zijn te beschouwen als kostbare schetsoefeningen. De 5 met zijn complexe en voor een rechtgeaarde plaatwerker opwindende mix van verschillende vormen is een cum laude geslaagde interpretatie van het klassieke model met hoge kont en lage neus. Vooral aan de achterzijde doet-ie sterk aan de elegante Peugeot 406 denken.

Rijden maar, richting de Autobahn. Deze auto is nog amper op het Europese wegennet te bewonderen en ik wil onze oosterburen eens flink laten schrikken met een product uit hun eigen keuken, voorzien van onze foeilelijke kentekenplaten. De automatische versnellingsbak kiest gewillig het zesde verzet, 1.900 toeren per minuut, de zescilinder diesel duwt de wagen moeiteloos door almaar wisselende landschappen. Nee, de door de overheid zo bejubelde cruise control niet ingeschakeld: dat is een slaapverwekkend, concentratieverslappend en dus levensgevaarlijk attribuut.

De 7, Z4 en 5 maken van bijna hetzelfde dashboard gebruik. Door de ronde, naar het interieur gerichte vorm, gaat men niet zoals gebruikelijk achter het stuur zitten, maar neemt plaats aan een met stroken hoogglansfineer beplakte tafel, waarin uw eigen reflectie u aanstaart. Door kleur, vorm en materiaalgebruik oogt het geheel nogal zwaar op de hand. De klokken zijn fraai maar te klein, de donkere grot waarin navigatie, verwarming, koeling, verstrooiing en communicatie schuilen is ook hier weer present.

Al deze elektronica wordt aangestuurd door de beruchte i-Drive knop. Veel te ingewikkeld! Auto-ontwerpers, steek uw hoofd eens in de cockpit van een modern vliegtuig, bestudeer de heldere vormen en het bedieningsgemak en doe er uw voordeel mee.

De door mij aangesproken Duitse bezitters van de oude 5 huiveren bij de eerste aanblik van deze prachtauto. Geen van hen overweegt er een aan te schaffen. Als autoverkoper heb ik nooit gedeugd.

De tank is nog lang niet leeg, de bergen en passen van Zwitserland lonken. De als kostbare extra's leverbare Active Front Steering en Dynamic Drive maken van deze auto de best sturende van dit moment.

Berg op, berg af, over door caravanbezitters gevreesde en dus verlaten passen, met speels gemak laverend tussen zojuist gevallen stenen en ijsbrokken, door woeste stromen smeltwater. Italië, land van autoliefhebbers, die hun ogen en handen niet van deze auto kunnen afhouden en hem als molto bella, con grinta e eleganza omschrijven: erg mooi, stoer maar beslist niet macho, elegant. En passant tekenden ze op een servet de ideale 7: door deze 5 vanaf de middenstijl eenvoudigweg met twintig centimeters te verlengen.