Directie AH belt klagers over salaris Moberg terug

De directie van Albert Heijn is in actie gekomen tegen klagende klanten. Consumenten die een klachtenbrief over het salaris van bestuurder Moberg hebben verstuurd via de website van de Socialistische Partij, worden teruggebeld door de winkelketen.

,,We hebben sinds vanochtend al meer dan honderd mensen gebeld, en we stoppen niet voordat we iedereen gesproken hebben'', zegt de Albert Heijn-woordvoerder. Albert Heijn achterhaalt het telefoonnummer van de klagers via een eventueel opgegeven adres of het meegestuurde nummer van de Albert-Heijnbonuskaart.

Sinds de SP gisteren begon met de mogelijkheid een standaardbrief aan het winkelbedrijf te sturen, hebben al meer dan 500 SP-leden een klaagbrief verstuurd.

Albert Heijn stelt in de reactie aan de klagers dat het winkelbedrijf niets aan de beloning van de topman kan doen. ,,Dat is iets tussen de raad van commissarissen van Ahold en de heer Moberg.'' Ook bestuurder Dick Boer van Albert Heijn heeft vanochtend naar klagers gebeld. ,,Wij snappen dat de boosheid om Ahold zich op Albert Heijn richt'', zegt een AH-woordvoerder. ,,Maar het is merkwaardig het personeel van de winkels zelf te straffen.''

De winkelketen ontslaat de komende maanden 440 werknemers. Tegelijkertijd krijgt de nieuwe bestuursvoorzitter Anders Moberg van moederbedrijf Ahold een in de ogen van veel klagers te riant salaris. ,,Ik vind het ongehoord dat u topman Anders Moberg tientallen miljoenen geeft, terwijl u met de andere hand honderden gewone mensen op straat zet'', staat in de standaard e-mail. ,,Liever 440 vakkenvullers dan 1 zakkenvuller!''

De SP gaat vanaf morgen bij 28 Albert-Heijnfilialen briefkaarten verspreiden met daarop ,,een klacht over het wanbeleid van de Ahold-top', zo zegt SP-woordvoerder B. Smit. Die briefkaarten worden daarna verzonden aan de klantenservice van het bedrijf.

Onder meer de SP en een lid van de hoofdredactie van de Volkskrant hebben opgeroepen tot een boycot van de AH-supermarkten.

Bij de SP zijn vandaag in reactie op het charmeoffensief van de AH-directie zeker tien klachten binnengekomen over het achterhalen van de telefoonnummers van de klagers.