Schiphol snel vol

Als de politiek niet te hulp schiet, kan Schiphol vanaf augustus 2004 geen vluchten meer afhandelen. Dat hield KLM-directeur P. Hartman vanmorgen de luchtvaartspecialisten uit de Tweede Kamer voor tijdens een rondetafelgesprek.

Het gesprek met de Kamerleden was bedoeld als voorbereiding op wijziging van de wettelijke regels voor Schiphol. Die is nodig om een rekenfout van Schiphol en de luchtverkeersleiding te herstellen. Het kabinet is bereid om hieraan mee te werken, maar volgens de geldende procedures. Intussen zal overschrijding van geluidsnormen niet worden gedoogd, zo heeft staatssecretaris Schultz (Verkeer en Waterstaat) meegedeeld.

KLM-directeur Hartman bevestigde in het overleg vanmorgen dat als gevolg van de rekenfout het totaal aantal vluchten op 340.000 zal blijven steken. En dat aantal wordt in de zomer van 2004 bereikt. Hij vindt dat er ,,veel te weinig aandacht is voor de economische gevolgen voor Schiphol, de KLM en andere maatschappijen''. Een kwart minder vluchten betekent 1,6 miljard euro minder omzet, rekende Hartman voor.

GroenLinks-Kamerlid Duyvendak waarschuwde Schiphol-directeur Cerfontaine om serieus rekening te houden met de beperking bij het uitgeven van `slots', de toestemming aan maatschappijen om van de banen gebruik te maken. Hij wil niet dat er voor de eerder geplande ruim 400.000 vluchten toestemming wordt gegeven. ,,Cerfontaine moet niet denken dat hij de Tweede Kamer nu al in de wurggreeep kan nemen.''

Desgevraagd verklaarde directeur Ketting van de commissie die het milieu-effectrapport moet gaan beoordelen, dat de wetswijziging over een jaar net klaar zou kunnen zijn, ,,maar dan moet iedereen vanaf vandaag meewerken''. Er is volgens hem ,,een flinke kans'' dat het allemaal niet lukt.