Stil vliegen pas over vijftien jaar

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) werkt samen met de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing aan de ontwikkeling van navigatiesystemen waarmee toestellen preciezer en met minder geluidsbelasting voor de omgeving van en naar Schiphol kunnen worden geleid, zonder dat dit ten koste gaat van de capaciteit van de luchthaven.

Het zal echter nog zeker vijftien jaar duren voordat omwonenden van Schiphol van innovaties als deze profijt kunnen trekken. Vooral het internationaal invoeren van nieuwe standaarden en systemen vergt tijd. Dat zegt LVNL-directeur Eric Kroese in een vraaggesprek met deze krant.

De verkeersleiding werkt al twee jaar met een verfijnde navigatieprocedure voor 's nachts landende vliegtuigen, die een geluidsarme glijvlucht kunnen maken. Daarbij wordt het gas deels uitgeschakeld en daalt het toestel met bijna stationair draaiende motoren tot Schiphol. Niet alle vliegtuigen zijn echter in staat deze zogenoemde Continuous Descent Approach te maken. Bovendien kunnen met deze geluidsarme landingsvariant aanzienlijk minder toestellen per uur worden verwerkt dan overdag is vereist. Kroese: ,,Onze gegarandeerde capaciteit op Schiphol zit nu op honderd toestellen per uur. Dat is de hoogste declared capacity van Europa.'' De samenwerking met Boeing is erop gericht om met behoud van deze capaciteit toch preciezer en geluidsarmer te kunnen werken. Kroese: ,,Dat vergt verschrikkelijk veel innovatie.''

LVNL haakt bij Boeing in op onderzoek van de vliegtuigbouwer naar precieze navigatiemethoden op grote hoogte boven de VS en voor internationale ,,snelwegen'' in de lucht. Daar wordt het steeds drukker en er is behoefte om met uitbreiding van capaciteit veilig te kunnen navigeren. Kroese: ,,Het gaat er om, ervoor te zorgen dat deze niet verstopt raken. Maar men ziet bij Boeing in dat ook de op- en afritten naar die snelwegen niet verstopt mogen raken. Vandaar dat men wil samenwerken. Want als er ergens een complex systeem van op- en afritten bestaat, dan is het Schiphol.''