Stempel drukken op uitvaarten

Sinds vorige week is Edzo Doeve verzekerd van een nieuwe baan. De aandeelhoudersvergadering van uitvaartverzekeraar Dela stemde in met de benoeming van Doeve als nieuwe directeur, per 1 januari 2004. Doeve (46) is nu nog directeur `Marketing en Verkoop' van AMEV, onderdeel van bankverzekeraar Fortis. Juist over de zelfstandigheid van coöperatie Dela is Doeve enthousiast. ,,Dat is het leuke. Als je van zoiets zelfstandigs eindverantwoordelijke mag zijn, is dat prachtig. Veel vrijheid, zelf de koers bepalen, een stempel drukken.'' Doeve krijgt bij Dela 700 werknemers die hij mee moet krijgen in die koers. De Eindhovense onderneming heeft 2,3 miljoen Nederlanders verzekerd en verzorgt 22.000 uitvaarten per jaar. Dat het `product' niet altijd even vrolijk is, benadert Doeve liever positief. ,,Wat Dela doet, is heel tastbaar. Je verleent een dienst op een van de moeilijkste momenten in een mensenleven. Je bent niet de hele dag bezig met de dood, ook met het leven. Want als verzekerde regel je de uitvaart tevoren.''

personalia@nrc.nl