Heineken behoudt 50 procent van markt

Door de economische tegenwind van dit moment koopt de Nederlandse consument meer goedkoper bier. Ook de import van een toenemend aantal Duitse bieren verslechtert de positie van de bestaande merken. Desondanks is in de eerste helft van dit jaar het marktaandeel van Heineken op circa 50 procent gebleven. ,,Binnen de bestaande merken zijn we dus sterker geworden'', aldus bestuursvoorzitter A. Ruys van Heineken.

Tijdens een toelichting gaf hij aan dat de Nederlandse markt in totaal ,,met 1 tot 2 procent'' is gedaald. Ook de Amerikaanse markt, met name in het voor Heineken belangrijke noordoosten, gaf een daling van de bierconsumptie te zien.

Door sterke groei in andere markten (Spanje, Polen) slaagde Heineken er toch in om in de eerste zes maanden van het jaar 9 procent meer bier te verkopen dan een jaar eerder. De afzet van 45 miljoen hectoliter bier zorgde voor een groei van de nettowinst met 21 procent tot 400 miljoen euro. Zonder incidentele meevaller ging de winst met 1 procent omhoog. ,,Voor de rest van het jaar verwachten we, mede door de sterke euro, een vergelijkbare winstgroei te realiseren'', aldus Ruys. De goedkopere dollar knabbelt dit jaar naar verwachting 28 miljoen euro van de nettowinst af.

De derde bierbrouwer van de wereld had in september al gewaarschuwd dat een eerder voorspelde winstgroei van 10 procent te hoog gegrepen was. Verder werd vorige week bekend dat als gevolg van een reorganisatie 450 banen geschrapt worden. ,,In de tweede helft van dit jaar nemen we daarvoor een voorziening van 70 miljoen euro die we in drie jaar denken terug te verdienen'', aldus bestuurder R. Hooft Graafland van Heineken.

In mei maakte Heineken de aankoop van de Oostenrijkse brouwer BBAG bekend die in veel landen in het oostelijk deel van Europa bier verkoopt. Deze transactie is nog niet helemaal afgerond, vooral omdat in enkele landen nog geen groen licht is verkregen. Volgens Ruys kan de brouwer naar verwachting in oktober definitief worden ingelijfd, waarna de resultaten met ingang van het vierde kwartaal worden meegenomen. Volgens Ruys, sinds vorig jaar de hoogste man, zijn de huidige resultaten van BBAG ,,volledig in lijn met de berekeningen'' die Heineken had gemaakt.