Exit Ahold/Albert Heijn 5

De hoogte van de beloning van de nieuwe bestuursvoorzitter van Ahold is verbijsterend. De toestand bij Ahold moet wel erg desperaat zijn dat de commissarissen met deze overeenkomst naar buiten zijn gekomen. In mijn optiek betekent het niets meer of minder dat het bedrijf aan de rand van de afgrond staat en dat de grote aandeelhouders zoals banken, verzekeraars en pensioenfondsen een ultieme poging willen doen om een faillissement en het potentiële verlies van zo'n 12 miljard euro te voorkomen. In dat licht is die beloning een peulenschil, maar desalniettemin maatschappelijk onaanvaardbaar. Een blamage voor de commissarissen.

De kleine particuliere aandeelhouders hebben zich gelukkig danig geroerd maar zijn door de financiële belangen weggedrukt. Als de opvatting van deze kleine aandeelhouders niets betekent, dan kunnen alleen de klanten in actie komen. Van der Hoeven heeft ooit de briljante gedachte geuit dat Albert Heijn ,,inkoopt namens zijn individuele klanten''. Klanten (consumenten) komen meestal nauwelijks in actie, maar ik wil toch samen met mijn vrouw een signaal afgeven van een ontevreden klant.

Wij waren decennialang klant van Albert Heijn, maar na deze frustrerende overeenkomst van de commissarissen van Ahold met Moberg stoppen wij met shoppen bij deze supermarkt.

Wij adviseren de kleine aandeelhouders (en mijn pensioenfonds ABP) om onmiddellijk de aandelen voor de huidige prijs van circa negen euro te verkopen nu het nog kan en niet af te wachten wat de heer Moberg weet te bereiken. De toekomst is voor AH zeer onzeker. En als klant kom je snel te weten dat er voldoende alternatieven zijn.