Vengerov begint aan Carte Blanche

Geveld door griep met 41 graden koorts, moest violist Maxim Vengerov een week geleden zijn masterclass in Amsterdam afzeggen. Maar gelukkig was de leading violinist of the world op tijd hersteld voor de spectaculaire opening van zijn Carte Blanche-serie in het Amsterdamse Concertgebouw. Vengerov etaleerde zijn unieke muzikale talenten in twee concerten: de Symphonie Espagnole van Lalo en het Vioolconcert van Mendelssohn. De zinderende vertolkingen maakten duidelijk waarom deze jonge solist na muzikale grootheden als cellist Yo-Yo Ma, violist Gidon Kremer en pianist Murray Perahia dit seizoen `carte blanche' krijgt.

In vijf concerten laat Vengerov zijn veelzijdigheid zien, gisteravond als vioolvirtuoos bij het Residentie Orkest o.l.v. Jaap van Zweden. Ziel, bezieling, magie, trance, meditatie, schoonheid, de muziek als een hogere spirituele boodschap, als een reis naar verre planeten. In dat soort termen laat Vengerov zich uit over zijn musiceren. Er is nauwelijks een andere solist die de geheimen van de muziek op zo'n pure, gepassioneerde én ontwapenende manier weet te ontsluieren. Niet alleen Lalo kwam fonkelend, prikkelend en verleidelijk tot leven, ook het Vioolconcert van Mendelssohn werd door Vengerov zo onnadrukkelijk virtuoos, zo intens en uitgebalanceerd, en zo zuiver van emoties gespeeld, dat het overbekende werk ter plekke werd herschapen iets nieuws en unieks. De begeleiding was alert, al miste Van Zweden af en toe een beetje de zwier om Vengerov optimaal te kunnen volgen. Maar in de felgekleurde Schilderijententoonstelling van Moessorgski waren Van Zweden en zijn orkest uitstekend.

Concert: Maxim Vengerov, viool, m.m.v. het Residentie Orkest o.l.v. Jaap van Zweden. Gehoord: 7/9 Concertgebouw Amsterdam.