Sur place

De middag is ten einde. De allereerste bewoners van de wijk Vathorst keren terug van hun werk en draaien, nog wat onwennig, hun auto's in de parkeervakken voor hun huizen. De wijk is nog jong. Sommige mensen moeten een plattegrond raadplegen om erachter te komen dat de straat die ze zoeken pal achter de hunne ligt. Winkels zijn er nog niet. Een basisschool al wel. Er rijdt een busje van en naar meer centraal gelegen delen van Amersfoort. En op de hoek van twee nieuwbouwstraatjes staat zelfs een deelauto. Het verhuurbedrijf Greenwheels zou er zelf nooit aan begonnen zijn om in een wijk met nog maar vijfhonderd woningen een deelauto neer te zetten, laat de directie weten, maar de gemeente Amersfoort wil het autobezit terugdringen en was bereid het exploitatierisico van ruim tienduizend euro voor z'n rekening te nemen. De auto staat er nu een jaar en heeft een record gebroken. Hij is nog nooit verhuurd.

Sommige bewoners blijken niet te weten dat deze auto kan worden gehuurd voor wat Greenwheels omschrijft als sociaal-recreatieve ritten, zoals een verjaardag op het platteland of een bezoek aan een tuincentrum. Ze kijken ervan op dat als je een eigen auto alleen voor zulke ritten gebruikt, de besparing met een deelauto volgens de Consumentenbond kan oplopen tot zestienhonderd euro per jaar. Een enkel gezin vertelt dat als ze dat hadden geweten, zij hun eigen tweede auto niet hadden gekocht.

De meeste omwonenden zeggen er geen behoefte aan te hebben. Ze hebben bijna allemaal zelf een of twee auto's en daar gaan ze mee werken. Er is hier ook voldoende parkeergelegenheid. Ergernissen daarover beperken zich tot mensen die hun tweede auto niet voor hun eigen huis neerzetten maar bij de overburen. De bewoners hebben nooit veel aandacht besteed aan de rode auto die daar in het daartoe bestemde Greenwheels-vak staat, sur place, de voorwielen dynamisch schuin geparkeerd, voorzien van een milieugroen logo en op de achterruit de slogan `Vrijheid, blijheid op wielen' met een telefoonnummer. De auto was een tijdje trouwens onbruikbaar omdat de straat was opgebroken en de auto als het ware stond opgesloten. Ook is de auto even weggeweest om te worden vervangen, wegens overschrijding van de gebruiksduur.

Zoiets als een deelauto heeft vermoedelijk alleen nut in de binnenstad, zeggen de bewoners. De directie van Greenwheels bevestigt dat ten dele. Eigen marktonderzoek toont aan dat het plaatsen van auto's commercieel aantrekkelijk is in wijken met zo'n vierduizend huishoudens, het liefst met wat hoger opgeleid publiek. In de rest van Amersfoort draaien de deelauto's fantastisch, meldt Greenwheels, er staan veertien auto's in de stad en zojuist is er een aanvraag gedaan om nog eens veertien auto's te plaatsen.

Het voertuig in Vathorst blijft nog een jaar staan. De gemeente gooit er binnenkort een publiciteitscampagne tegenaan.