Kreizberg treedt aan bij het Ned.Pho

De Amerikaanse Rus Yakov Kreizberg (43) trad zaterdagavond in het Amsterdamse Concertgebouw officieel aan als de nieuwe chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest. De opvolger van Hartmut Haenchen, die in het vorige seizoen al furore maakte als gastdirigent en het orkest nieuwe vleugels lijkt te geven, werd op het podium welkom geheten door burgemeester Cohen. Het was een eer die bij mensenheugenis niet eerder in Amsterdam was vertoond.

Kreizberg begon met de wereldpremière van Lisbon Revisited van Otto Ketting, een statement dat in lijn is met de extra aandacht die het Nederlands Philharmonisch Orkest al jaren geeft aan het Nederlandse componeren. Ketting, die een opdracht had voor een stuk van zeven minuten, leverde na drie maanden nadenken en drie maanden componeren tien minuten muziek af onder een titel die is ontleend aan de Portugese dichter Pessoa.

Muziek uit Kettings Kom over de zeeën (1994), eveneens naar Pessoa verwijzend, wordt hier nader uitgewerkt in een energiek en prettig aanhoorbaar stuk dat is te analyseren als concert voor strijkers en blazers. De blazers beginnen, slechts een enkele keer klinken ze samen met de strijkers als een symfonieorkest en de strijkers eindigen bedachtzaam en stemmig.

De uitvoering van de Derde symfonie (1911) van de hier zelden gespeelde Deen Carl Nielsen is een voorbeeld van het nieuwe artistiek ambitieuze beleid van Kreizberg, die het repertoire wil verbreden. Al heet Nielsen `de Deense Brahms', in deze aansprekende `Synfonia Espansiva' klinkt hij als een componist die pendelt tussen Tsjaikovski en Bruckner. Typisch Nielsen zijn natuurlijk de vocalises voor sopraan en bariton.

De Rus Kreizberg excelleerde samen met zijn orkest in het Tweede pianoconcert van Brahms met de Russische Elisabeth Leonskaja als soliste. Het werk klonk dit jaar al twee keer bij het Koninklijk Concertgebouworkest onder Chailly met de pianisten Nelson Freire en Yefim Bronfman. Maar deze meeslepende en hoogst persoonlijke uitvoering, met een grandeur en overtuigingskracht die typerend is voor de Russische school, was de beste. Leonskaja gebruikte met haar sprankelende techniek Brahms om alles te laten horen wat ze kan, van beukend krachtig tot sprookjesachtig licht en poëtisch. En het Nederlands Philharmonisch Orkest kan spelen zoals Kreizberg het wil.

Concert: Ned. Philh. Orkest o.l.v. Yakov Kreizberg m.m.v. Elisabeth Leonskaja (piano), Aile Assyoni (sopraan) en Jordan Shenehan (bariton). Gehoord: 6/9 Concertgebouw Amsterdam. Herh.: 8/9.