De gok van Anders Moberg

Alle commotie rond zijn recordsalaris laat Anders Moberg koud. Hij heeft een gok genomen waaraan een prijskaartje hing. Maar `de sentimenten en frustraties bij de aandeelhouders van Ahold' kan hij zich heel goed voorstellen.

Hij verblijft nog met zijn gezin in een Amsterdams hotel, maar is zich al wel aan het oriënteren op de Nederlandse huizenmarkt. ,,Ik was wel wat gewend bij mijn activiteiten in Londen, maar de huizen in Amsterdam zijn toch wel erg duur.''

Voor de doorsnee Hollander een veilige uitspraak, maar gewaagd voor een nieuwe topman die juist door zijn beloningspakket de afgelopen dagen in het hart van een brede maatschappelijke discussie staat. Maar Anders Moberg, de nieuwe topman van supermarktconcern Ahold, is niet iemand die zich de mond laat snoeren.

Consumenten mogen oproepen tot een boycot van Albert Heijn en minister Brinkhorst van Economische Zaken mag naar aanleiding van Mobergs beloning zinnen op maatregelen, de bestuursvoorzitter van Ahold, dat begin dit jaar werd getroffen door een omvangrijk boekhoudschandaal, heeft belangrijker zaken aan zijn hoofd. ,,Ik ervaar het niet als een discussie over mij. De beloning van mij is vooral een discussie tussen de commissarissen van Ahold en zijn aandeelhouders. Ik kan me de sentimenten en frustraties bij de aandeelhouders van Ahold voorstellen. Daar heb ik geen enkel probleem mee. Zij hebben nogal wat te verduren gekregen.''

Volgens Moberg moet er op een eerlijke manier naar de situatie worden gekeken. ,,Toen ik in mei hier begon, kon ik nauwelijks aan informatie komen. En ik kon de beschikbare informatie nauwelijks verifiëren. Dat weerspiegelt zich in het salarispakket.'' En er is nog steeds niet veel veranderd in die situatie. ,,Ik ga er vanuit dat medewerkers mij hier alles vertellen. Maar dat betekent niet dat ik alles weet. Dat zal ik nooit kunnen zeggen. Natuurlijk kan ik nog verrast worden door negatieve gebeurtenissen. En we hebben een hoge schuldenlast, de resultaten over 2002 moeten nog steeds opgemaakt worden. Dit is een heel bijzondere situatie. Als er in kranten gesproken wordt van `de man van tien miljoen' is dat gewoon slechte journalistiek.''

Moberg werkt in de allereerste plaats voor de aandeelhouders van Ahold. ,,Zij mogen kritiek hebben op mijn beloning, maar ik zal er voor zorgen dat ik waarde zal scheppen voor hen. Dat is mijn leidraad.'' Het uitstellen van zijn benoeming, waarvoor beleggers als ABP en PGGM vorige week op de tumultueus verlopen aandeelhoudersvergadering van Ahold pleitten, zou voor het bedrijf ,,een ramp'' zijn geweest. ,,Ik dreigde met vertrek omdat ik in dat geval een instortende aandelenkoers verwachtte. En ik had er geen zin in om mij vanuit die nieuwe situatie te kandideren.''

Moberg heeft in de aanloop naar zijn nieuwe functie met voormalig topman Cees van der Hoeven gesproken, maar dat stond niet gepland. ,,Ik kwam hem heel toevallig ergens tegen, nog voordat ik was aangenomen. Van der Hoeven wist dat ik een van de kandidaten was om hem op te volgen. We hebben elkaar toen drie kwartier gesproken. Van der Hoeven was heel aardig.''

De nieuwe topman van Ahold werkt momenteel samen met een groep Ahold-managers aan de nieuwe strategie voor het bedrijf. In juni van dit jaar riep hij zestig à zeventig managers bijeen en gaf hun de opdracht plannen uit te werken voor de koers die het bedrijf moet gaan varen. ,,De plannen die ik nu heb bekendgemaakt zijn voor een groot deel op de bijdragen van medewerkers gebaseerd. Daarvoor hebben wij geen McKinsey nodig of andere dure consultants van buitenaf. We hebben in de afgelopen maanden al genoeg adviseurs langs gehad, zoals juristen.''

Bovendien zijn de eerste stappen van Aholds nieuwe koers ,,heel eenvoudig''. ,,Dit is geen wetenschap hoor. Binnen onze financiële beperkingen hebben wij niet zoveel keus. We zullen het bedrijf inkrimpen, waarbij zelfs in het hart van de organisatie zal worden gesneden. De kosten zijn eenvoudigweg te hoog.''

Moberg laat nog weinig los over de onderdelen die zullen worden verkocht. Supermarkten blijven de kernactiviteit, terwijl elke Ahold-keten binnen drie tot vijf jaar marktleider moet kunnen worden. Alleen de onderdelen in Latijns Amerika staan nu in de etalage. ,,Voor de rest wil ik geen namen noemen, want zulke bekendmakingen zijn slecht voor de motivatie van onze medewerkers. In alle markten, ook in Nederland, kijken we serieus of onderdelen worden afgestoten. Dat we het bedrijf verder gaan inkrimpen is duidelijk.''