Zimmer frei

De Zimmer Quicksilver is een weinig bekende Amerikaanse auto. Ten onrechte, want dit twintig jaar oude model was op een paradoxale manier erg vooruitstrevend.

Deze Zimmer is te koop. Twintigduizend dollar wil de huidige eigenaar, Keith M. Stokes ervoor hebben. Maar wees op uw hoede: de man is accountant van de North Orlando Baptist Church, en dus mogelijkerwijze een begenadigd onderhandelaar.

Of er in Nederland veel animo voor deze auto zal zijn, is overigens de vraag. De Zimmer Quicksilver is wel érg Amerikaans. Maar ook erg exclusief. Bij rondvraag blijken zelfs doorgaans goed ingelichte autokenners er nooit van gehoord te hebben. Totaal onbekend. Totaal onbemind.

Beetje onterecht. Want de Quicksilver was bij verschijning in 1982 op een paradoxale manier erg vooruitstrevend: het ontwerp liep helemaal voorop in de retro-trend. Die trend is nu gemeengoed, of zelfs alweer wat passé. Maar in de eerste helft van de jaren tachtig, toen de Quicksilver geboren werd, bestond de term `retro' nog niet eens. Het was dan ook een waagstuk om een auto te introduceren die in alle opzichten verwant leek aan, laten we zeggen, een Cadillac Eldorado van nog eens twintig jaar eerder.

Chroom bijvoorbeeld begon in begin jaren tachtig uit de mode te raken. Maar de Zimmer Company trok zich daar niks van aan. De Quicksilver moest ouderwets glimmen en schitteren, en deed dat dan ook ongegeneerd: de auto was aan alle kanten volgeschroefd met nodeloos grote chroomdeksels en ornamenten.

Toch is niet alles fake en façade aan deze automobiel. De Quicksilver had ook z'n praktische kanten. De motor zit achterin; de lange neus herbergt een gigantische kofferruimte. Heel deftig om door een hotelportier vanuit deze peilloze diepten uw kalfslederen koffers te laten opduiken.

In 1982 werd de eerste Quicksilver afgeleverd. Compleet met elektrische kofferdeksel, een elektrische antenne en lederen kuipstoelen. Maar daar bleef het niet bij: grotendeels met de hand werd elke Zimmer nader gedetailleerd. Notenhout rondom de snelheidsmeter. Handgestikt leer door de hele cabine. Autojournalisten vonden het allemaal zwaar overdreven. En de markt, nog veel beledigender, vond het allemaal maar zozo. Na honderdvijftig exemplaren werd de productie van de Quicksilver dan ook gestaakt. Keith Stokes' Quicksilver is een van de weinig overgebleven exemplaren.

Keith laat me een stukje rijden, maar waarschuwt dat ik geen overdreven verwachtingen moet hebben van de prestaties. En inderdaad maakt de drie-litermotor niet veel klaar. Dat dondert ook niet; de motor is stil, en daar gaat het om. We suizen in de Quicksilver van Vineland Boulevard naar de Orange Blossom Trail, van Aloma Road naar Alafaya Avenue, van de Florida Turnpike naar Winter Garden Lane. We zweven door groter Orlando. In de armen van een rijke, zij het wat overrijpe en ordinaire barones. We zoeven, we suizen, we zweven. Zie ons gaan, zie ons rijden: in de Zimmer van Keith Stokes, accountant van de North Orlando Baptist Church.