Ahold wil verder met supermarkten

Supermarktonderneming Ahold gaat zich de komende jaren meer richten op supermarkten. Het bedrijf geeft de Amerikaanse groothandel US Foodservice nog twee jaar tijd om zich te bewijzen. Ahold vindt dat hypermarkten, kleine winkels en niet-supermarkten niet goed passen in zijn kernactiviteiten.

De gisteren benoemde nieuwe bestuursvoorzitter Anders Moberg liet op de aandeelhoudersvergadering weten dat het bedrijf zich gaat focussen op supermarkten. Volgens de ex-topman van de Zweedse meubelwinkelketen Ikea veroorzaakt het huidige gebrek aan concentratie op Aholds sterkste punten te hoge kostenposten. ,,Onze structuur is nu te complex. Dit maakt een efficiënte bedrijfsbeheersing onmogelijk.''

Moberg zei dat hij `significante onderdelen' van Ahold wil verkopen. Daarbij zit voorlopig niet US Foodservice, waar grote fraude is geconstateerd. ,,Als we US Foodservice nu zouden verkopen, zouden we waarde voor de aandeelhouders vernietigen'', aldus de topman.

Moberg wil dat Ahold alleen actief wordt in landen waar het marktleider is of in drie à vijf jaar kan worden. Vooral in enkele Oost-Europese landen en Spanje heeft Ahold die positie niet. Daarnaast heeft Ahold in Oost-Europa veel hypermarkten. In Nederland heeft het bedrijf met drogisterijketen Etos en slijterijketen Gall & Gall niet-supermarktbelangen. Twee maanden geleden verkocht Ahold al snoepwinkelketen Jamin.

Met de concentratie op supermarkten hoopt Moberg door efficiëntieverbeteringen en directe verkoopopbrengsten de schulden van Ahold te verminderen. In mei had het concern een schuld van 11 miljard euro. Op de aandeelhoudersvergadering van gisteren zei tijdelijk financieel bestuurder D. Eustace dat de schulden de afgelopen maanden zijn verminderd. Moberg zei dat hij ,,verschillende mogelijkheden'' onderzoekt om de financiële positie te verbeteren, waarmee hij antwoordde op geruchten dat Ahold mogelijk overgaat tot uitgifte van nieuwe aandelen. Eustace zegde toe om instemming van aandeelhouders te vragen als er een aandelenemissie komt.

De grootste bron van malversaties, US Foodservice, wordt weer opgebouwd, aldus Moberg. Dat duurt volgens hem 18 tot 24 maanden. Daarna bekijkt hij of dit onderdeel bij Ahold blijft. Waarschijnlijk in oktober komt er een nieuwe aandeelhoudersvergadering, die volgt op de publicatie van de jaarcijfers over 2002. Hooguit twee weken later wil het supermarktconcern cijfers presenteren over het eerste halfjaar van 2003.

Gisteren maakte Ahold eveneens een deel van de jaarcijfers van supermarktketen Albert Heijn bekend, die overigens niet zijn goedgekeurd door zijn accountant. Albert Heijn boekte het afgelopen jaar een operationele winst van 262 miljoen euro, 6 procent meer dan in 2001. De omzet van Albert Heijn bedroeg 5,70 miljard euro, tegen 5,41 miljard in 2001. De nieuwe omzetcijfers van Albert Heijn vallen over 2001 en 2000 ruim 100 miljoen euro lager uit dan Ahold eerder rapporteerde.