Voorkeur Film

Tati-retrospectief

Een vlekkeloze nieuwe 70mm-kopie van Playtime is het hoogtepunt in een rondreizend retrospectief van de Franse filmer en acteur, Jacques Tati. Vanaf 4 september te zien in vijf steden, later volgen nog twintig andere bioscopen in het hele land. Playtime is de meest ambitieuze film van Tati en tevens het project dat hem aan de rand van de afgrond bracht. Hij moest, hoe symbolisch, de rechten van zijn oude succesfilms verkopen om zijn schulden voor Playtime te kunnen aflossen. Waarom is dat zo symbolisch? Omdat juist in Playtime de afstand tussen Tati de filmmaker en Tati de succesvolle filmkomiek het grootst is. Zes lange speelfilms maakte Tati en een handjevol korte, soms geregisseerd door anderen. Voor de liefhebbers zijn vooral de vertoningen van Parade, zijn laatste film, hier zelden te zien, en de korte filmpjes Soigne ton gauche, École des facteurs, en Cours du Soir. Vooral in die laatste film, een frontale les typetjes maken, is heel goed de basis te zien van Tati's talent: kijken, kijken en nog eens kijken.

Retrospectief Jacques Tati, in Amsterdam, Filmmuseum (t/m 5 nov); Den Haag, Filmhuis Den Haag; Vanaf 2 oktober reizend langs 20 theaters.

The Party

Als extraatje bij het Tati-retrospectief vertoont het Filmmuseum The Party (1968). De verwantschap tussen deze film van de Amerikaan Blake Edwards en het werk van de Franse Jacques Tati is treffend. De film volgt Peter Sellers als de Indiase acteur Hrundi V. Bakshi die zich als een buitenaards wezen op een Hollywood-party voortbeweegt en er een zorgvuldig spoor van vernieling trekt. Een jaar eerder kwam Tati's Playtime uit, waar met dezelfde precisie een sjiek restaurant wordt verwoest.

Regie: Blake Edwards. Amsterdam: Filmmuseum, elke dag t/m 15 sept.

Dogville

Nicole Kidman is de vernietigende engel Grace in Lars von Triers Dogville. In een gestileerde setting stelt Von Trier morele vragen over plicht en menselijkheid. Hij doet dat in een fictief Amerika, waar arme bewoners tijdens de Grote Depressie, vluchtelinge Grace opnemen in ruil voor klusjes. Naarmate de klusjes weerzinwekkender worden, krijgt Grace meer en meer de trekken van een heilige. Toch is Kidman niet weer een van die lijdzame Von Trier-heldinnen

Regie: Lars von Trier. Met Nicole Kidman, Paul Bettany, Lauren Bacall en James Caan. In Amsterdam, Den Haag, Leiden, Utrecht.

Ônibus 174

In februari 2001 gijzelde een verslaafde sloeber stadsbus 174 in Rio de Janeiro. Filmer José Padilha ontrafelt de achtergronden van dit incident, dat van alle kanten werd vastgelegd door tv-journalisten. Hij verzamelde alle opnamen, interviewde veel getuigen en presenteert zo in een documentaire van speelfilmachtige allure het leven van gijzelnemer Sandro. En zonder sentimenteel of naïef te worden, weet Padilha aannemelijk te maken dat het geen toeval is dat juist hij juist op dat moment tot zijn daad kwam.

Docuzone. In Alkmaar, Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Utrecht.

Tan de Repente

Het verhaal van de Argentijnse low-budgetfilm Tan de repente (Plotseling) is opwindend omdat het lijkt te bewijzen dat er niet veel nodig is om een goed verhaal te vertellen.

Tan de repente gaat over drie meisjes en een oude vrouw.

Lerman filmt teder, rustig genoeg om van de meisjes te gaan houden.

Regie: Diego Lerman. Met: Tatiana Saphir, Carla Crespo, Veronica Hassan, Beatriz Thibaudin, Maria Merlino. In Den Haag: Filmhuis Den Haag. Nijmegen: Filmtheater Cinemarinburg. Utrecht: Filmtheater 't Hoogt.