`Iedereen verwacht redelijker prijzen'

Bij Albert Heijn komen evenveel mensen als vorig jaar, maar ze besteden er minder. `We moeten de balans tussen kwaliteit en prijs terugbrengen.'

Voor het eerst in de geschiedenis moet Albert Heijn snijden in zijn personeel. Het grootste supermarktbedrijf van Nederland, met 706 winkels, verliest 440 banen. Tweederde van deze medewerkers zal worden ontslagen.

De ontslagen hebben vooral betrekking op werknemers op het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam. Daarnaast zal ook het aantal arbeidsplaatsen bij de distributiecentra van de supermarkten moeten inkrimpen. Deze bezuiniging levert jaarlijks 100 miljoen euro op.

De besparing is nodig omdat klanten minder besteden bij het dure Albert Heijn. De supermarkt verliest dit jaar veel marktaandeel aan goedkopere concurrenten zoals Dirk van den Broek, Aldi en Lidl. Bij deze supermarkten zijn de prijzen minimaal 10 procent lager. Directeur Dick Boer van Albert Heijn geeft de recessie de schuld van de omzetdaling.

Vindt u dat de duurste supermarkt in Nederland na eerdere acties begin dit jaar zijn prijzen verder moet verlagen?

,,We moeten de juiste stappen zetten. Bij Albert Heijn komen evenveel mensen als vorig jaar, maar ze besteden er minder. Veel klanten gaan vaak elders ook boodschappen doen, omdat het daar goedkoper is. Daarom moeten we ervoor zorgen dat de verhouding tussen de kwaliteit van onze producten en de prijs in balans is. Op dit moment is dat onvoldoende het geval. Die balans tussen kwaliteit en prijs moeten we terugbrengen, zonder dat we aan die kwaliteit gaan rommelen.''

Als de kwaliteit van de producten niet ter discussie staat, worden dan de prijzen bij Albert Heijn binnenkort verlaagd?

,,Ik wil er niet veel meer over zeggen. Maar het is helder dat consumenten de prijs van de producten belangrijker vinden dan ooit en dat Albert Heijn nu gaat proberen om de balans terug te vinden. Dus prima producten tegen een redelijke prijs.''

Een redelijker prijs dan nu?

,,Dat is wat iedereen van ons verwacht.''

Eerst zou Albert Heijn begin augustus met een nieuwe strategie komen, later werd dat eind augustus en vervolgens begin september. Wanneer komt Albert Heijn nu naar buiten met dat nieuwe beleid, de aangepaste slogan en een gemoderniseerde reclamecampagne?

,,We hebben altijd gezegd dat dat in het najaar zou zijn.''

Cijfers van onderzoeksbureau GfK wezen vorige maand op een verlies van marktaandeel van een tiende in het eerste halfjaar. U komt uit op veel minder: 3 procent. Hoe is dat te verklaren?

,,Wij gebruiken cijfers van AC Nielsen. Dat is een gemiddelde over de eerste maanden van dit jaar. GfK peilde per 30 juni vergeleken met 30 juni in 2002.''

Daarmee wordt de zwakke positie van Albert Heijn per 30 juni, zoals GfK die signaleerde, enigszins gemaskeerd?

,,Het is een andere berekening. We hebben meer een gemiddelde.''

Is er sinds de metingen van AC Nielsen en GfK een einde gekomen aan de gestage omzetdaling bij Albert Heijn?

,,We hebben een fantastische respons gekregen op onze winkelactie waarbij de klanten zelf kortingstickers op producten konden plakken. Over de omzet bij de AH's in de afgelopen twee maanden zijn we niet ontevreden.''

Heeft u de reorganisatie besproken met de nieuwe bestuursvoorzitter van Ahold, Anders Moberg?

,,Nee, hij bemoeit zich op dit moment niet met ons. Hij is bezig met andere zaken die bij Ahold spelen.''