Haitink dirigeert met verrassinkjes

Nog geen jaar geleden dirigeerde Bernard Haitink bij het Koninklijk Concertgebouworkest de Negende symfonie van Bruckner. Hij deed dat sinds 1965 al 37 keer eerder en nu doet hij dat weer drie keer. Vorig jaar speelde Murray Perahia vooraf Mozarts Pianoconcert nr 22, nu klinkt daar Haydns Symfonie nr 96 `The Miracle'. Zo is er toch nog enige programmatische afwisseling aan de top van het Amsterdamse muziekleven.

Het concert van gisteren met `eredirigent' Bernard Haitink was de officiële opening van het abonnementsseizoen, dat eindigt met het vertrek van zijn opvolger Riccardo Chailly. Het Concertgebouworkest werkt aan een officieel afscheidsconcert in juni, zodat het minieme aantal dirigeerbeurten van Chailly dit seizoen in het Concertgebouw nog met één wordt vermeerderd.

Haitink kwam met een aantal verrassingen. Over de elegant en plezierig klinkende Haydn met titelende soli van hoboïst Werner Herbers lag een vleugje `authenticiteit' in de barokke dramatiek, die met de pauken werd onderstreept.

De Negende van Bruckner leek aan het begin nog oud en vertrouwd. Maar net als in Mahlers Zesde symfonie, die Haitink eind augustus in Amsterdam uitvoerde met het Jeugdorkest van de Europese Unie, lag ook hier het klankbeeld meer open dan voorheen. De blazers mochten zich in het eerste en derde deel prominent laten horen, waardoor het geheel minder sonoor en wat heller en moderner aandeed. Het slot van het eerste deel was magistraal, het Scherzo was zeer markant en tegen het eind van het derde deel mocht er zelfs even een moment van Mahleriaanse schrilheid klinken.

Concert: Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink. Gehoord: 3/9 Concertgebouw Amsterdam. Herh.: 4, 5/9 Radio 4: 7/9 14 uur.