Beheerste hysterie van Muse

Het concert van gisteravond was ongetwijfeld het laatste dat Muse in Nederland in een kleine zaal zal geven. De Britse groep staat op 6 november in het Rotterdamse Ahoy', en dat optreden is al bijna uitverkocht. Het concert in de Melkweg was georganiseerd in samenwerking met het muziekblad OOR. De toegangskaartjes waren via een prijsvraag onder de fans verloot.

De nieuwe cd van Muse, Absolution, verschijnt eind deze maand. Voor de toeschouwer die de liedjes nog niet van internet had gedownload was het lastig meezingen: het grootste deel van het korte optreden bestond uit nieuw werk.

Muse laat ook op Absolution horen dat er wordt gebouwd aan een eigen subgenre. Op inmiddels drie cd's heeft het trio rond Matthew Bellamy zich toegelegd op muziek die in het teken staat van beheerste hysterie: Bellamy's hoog uithalende stem en het Jean-Michel Jarre-achtige synthesizer-geriedel op de achtergrond neigen naar onverdraaglijk emotioneel gezwoeg.

Maar Muse stelt daar iets tegenover. De uitdijende instrumentaties zitten gevangen in een korset van strakke overgangen en afgebeten tirades. Dat geeft een sensatie van discipline. Deze barokke maar beheerste stijl wint terrein; hij is bijvoorbeeld ook te horen op de debuut-cd van de nieuwe Amerikaanse band Mars Volta.

Dat zo'n doorwrocht geluid live door slechts drie mannen wordt uitgevoerd, is moeilijk voorstelbaar. Stond er achter dat zwarte achterdoek een ondersteunende delegatie verstopt? Of stuurde Bellamy met zijn gitaar een batterij electronica aan? Het bleef raadselachtig, maar het volle Muse-geluid kwam hier prachtig tot zijn recht. Misschien had het iets te maken met die ongewone zevende snaar op een van Bellamy's gitaren, die er in ieder geval voor zorgt dat hij extra lage tonen in de muziek kan verwerken, zonder ongewenste vervorming.

Zo gedisciplineerd als de muziek, is ook Bellamy's presentatie. Het strakke witte gezicht onder een zwart geverfd kapsel heeft geen tijd voor praatjes. De teksten moeten met zoveel mogelijk energie en melodie in de microfoon worden gebeten. En niet te vergeten met gevoel.

Concert: Muse. Gehoord: 3/9 Melkweg/Max, Amsterdam. Herhaling: 6/11 Ahoy', Rotterdam.