Albert Heijn schrapt ruim 400 banen

Supermarktketen Albert Heijn gaat voor het eerst in zijn geschiedenis banen schrappen. Het grootste supermarktbedrijf van Nederland, met 706 winkels, heeft gisteren een reorganisatie aangekondigd die 440 banen kost. Tweederde van deze reductie wordt bereikt door ontslag. Het betreft vooral functies op het hoofdkantoor in Zaandam (250), maar ook distributiecentra moeten inkrimpen (190). Deze bezuiniging moet jaarlijks 100 miljoen euro opleveren.

De reorganisatie kwam aan de vooravond van de aandeelhoudersvergadering van moederconcern Ahold in Schevenigen, waar de nieuwe topman, de Zweed Anders Moberg, vandaag zijn strategische plannen bekend zou maken. Die vergadering werd rond het middaguur geschorst nadat grote ophef was ontstaan over de beloning van Moberg. President-commissaris H. de Ruiter beloofde vanochtend dat Ahold zijn herziene jaarcijfers uiterlijk 30 september zal publiceren.

Ahold, waar in februari dit jaar een omvangrijk boekhoudschandaal aan het licht kwam, heeft vanochtend ook de resultaten gepresenteerd van Albert Heijn en de grote Amerikaanse keten Stop & Shop. Albert Heijn heeft volgens deze cijfers het afgelopen jaar een bedrijfsresultaat behaald van 262 miljoen euro. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2001, toen het bedrijfsresultaat 247 miljoen euro bedroeg. De omzet van Albert Heijn bedroeg afgelopen jaar 5,70 miljard euro, tegen 5,41 miljard in 2001 en 5,20 miljard euro in 2000.

Albert Heijn dient samen met Stop & Shop als onderpand voor een miljardenkrediet. Stop & Shop wist de operationele winst afgelopen jaar behoorlijk op te schroeven. Het operationele winstcijfer kwam op uit op 714 miljoen dollar, tegen 564 miljoen dollar in 2001 en 537 miljoen dollar in 2000.

De besparingen bij Albert Heijn zijn volgens directievoorzitter Dick Boer nodig omdat klanten minder besteden bij het dure Albert Heijn. Het marktaandeel is volgens metingen van onderzoeksbureau AC Nielsen gedaald van 27,9 procent in het eerste halfjaar van 2002 tot 26,7 in de eerste zes maanden van dit jaar. Marktonderzoeker GfK, die de markt anders definieert, meldde een maand geleden dat AH's marktaandeel is gedaald van 24,2 naar 21,8 procent.