Vivendi verkoopt Universal aan GE: 14 mld

Het noodijdende Franse concern Vivendi Universal is er na maanden soebatten met mogelijke kopers eindelijk in geslaagd zijn Amerikaanse film- en tv-divisie te verkopen, een divisie waaraan het zelf bijna ten onder is gegaan.

De koper is het Amerikaanse mediabedrijf NBC, eigendom van het Amerikaanse conglomeraat General Electric (GE). Vivendi heeft daartoe een letter of intent met GE getekend, zo hebben beide bedrijven gisteren bekendgemaakt.

De verkoop van Vivendi Universal Entertainment aan GE ter waarde van 14 miljard euro houdt in dat Vivendi zijn Universal-filmstudio, zijn tv-productiegroep, drie kabelnetwerken en zijn themapark, allemaal in de VS gevestigd, fuseert met NBC. Moederconcern GE krijgt 80 procent van de aandelen en Vivendi 20 procent.

GE krijgt zo de controle over de nieuw te vormen Amerikaanse mediagroep, NBC Universal geheten (omzet: 13 miljard dollar). GE neemt voor 1,6 miljard dollar aan schulden over van Vivendi en geeft 3,8 miljard dollar cash aan Vivendi. Vivendi kan volgens de nu gemaakte afspraak met GE zijn belang van 20 procent vervolgens tussen 2006 en 2008 verkopen. Vivendi blijft eigenaar van de muziekdivisie Universal Music Group.

Op de beurs van Parijs steeg het aandeel Vivendi vanmorgen met ruim 4 procent.

Als alles eenmaal in kannen en kruiken is, zal volgens Jean-René Fourtou, de topman van Vivendi, de deal met GE de 16 miljard dollar opleveren die Vivendi zich heeft voorgenomen eind 2004 aan activa te verkopen, zo laat hij op de website van Vivendi weten. Met het geld kan Fourtou dan de schuld van 13 miljard euro van Vivendi delgen. In totaal erfde Fourtou 19 miljard euro aan schuld van zijn voorganger Jean-Marie Messier, die links en rechts overnames deed, waaronder de activa die nu aan GE worden verkocht.

De omzet van het noodlijdende Franse concern is in het tweede kwartaal met 60 procent gekelderd tot 6,13 miljard euro, zo maakte Vivendi in juli bekend.

Van de stoelendans rondom Vivendi Universal Entertainment trokken het Amerikaanse filmbedrijf Metro-Goldwyn-Mayer, dat een bod had gedaan van 11 miljard dollar, en het Amerikaanse kabelbedrijf Comcast zich terug. Het Amerikaanse Viacom, eigenaar van de tv-stations CBS en MTV, heeft alleen belangstelling voor de kabelkanalen van Vivendi.

Van alle overige gegadigden voor de media-activa van Vivendi waren uiteindelijk twee overgebleven: naast GE ook de beleggingsgroep van de voormalige topman van het Canadese comglomeraat Seagram, Edgar Bronfman Jr., die overigens nog steeds commissaris is bij Vivendi en wiens familie een belangrijk aandeelhouder is van Vivendi.

Maar de deal met GE zou uit oogpunt van schulddelging voordeliger voor Vivendi zijn. Universal was overigens in 2000 door Seagram verkocht aan Vivendi: voor 34 miljard dollar.