Visje van Disney verslaat echte sterren

Disney is de grote winnaar van de zomer, het traditionele hoogseizoen voor de Amerikaanse filmindustrie. Finding Nemo, een computeranimatiefilm gemaakt door Disney-dochter Pixar Studios, haalde van alle uitgebrachte films het meeste geld op: 330 miljoen dollar in totaal, meer dan The Lion King, Disney's hit uit 1994.

Hollywoods totale recette vanaf mei steeg weliswaar met 2 procent ten opzichte van vorig jaar, tot 3,87 miljard dollar, maar het bioscoopbezoek nam juist voor het eerst in drie jaar af met 2 procent. Het verschil zit in duurdere bioscoopkaartjes.

Finding Nemo, een tragikomische film over vader en zoon vis die in Nederland vanaf december te zien is, is door zijn relatief lage budget van 94 miljoen dollar de meest winstgevende film van het seizoen – wat zowel Pixar als Disney de afgelopen tijd op de beurs tot goede beleggingen maakte.

De strategie van Disney-topman Michael Eisner bij de productie en distributie van nieuwe films, om zowel de kosten als het creatieve resultaat in de gaten te houden, werpt vruchten af. ,,We concentreren ons op het maken van films met een niet al te hoog budget, die gebaseerd zijn op een goed idee', zei Eisner bij de presentatie van Disney's laatste kwartaalcijfers, die mede dankzij de vissen-tekenfilm hoger uitvielen.

Ook Pirates of the Caribbean, een andere Disney-film, is relatief goedkoop (125 miljoen) en drijft meer op een goed concept dan de aanwezigheid van grote sterren. De film leverde tot nog toe 270 miljoen dollar op aan recettes. Er wordt gewerkt aan een vervolg.

Het succes van Disney bevestigt de theorie van professor Abraham Ravid van de Rutgers Universiteit in New Jersey, die stelt dat familiefilms zonder grote sterren het meeste geld opleveren. Zijn recente onderzoek van tweehonderd Hollywoodfilms toonde aan dat er geen verband is tussen de deelname van dure filmsterren en winstgevendheid. Die deelname is alleen lucratief voor de sterren zelf, aldus Ravid. Zie Gigli, de flop van de zomer, die dreef op sterrenkoppel Ben Affleck en Jennifer Lopez.

Voor de meeste Hollywoodstudio's verliep de zomer van 2003 zeer matig. Hun gok op films die voortborduren op een bestaand idee leverde minder op dan verwacht, terwijl zij over het algemeen duurder waren om te maken en te promoten. Alleen The Matrix Reloaded kon rekenen op vele bezoekers. De film heeft wereldwijd reeds 450 miljoen dollar opgebracht. Ter vergelijking: Titanic, de hit uit 1997, bracht in totaal 1,8 miljard dollar op, maar deed daar enkele jaren over.

Gerectificeerd

Pixar

In het artikel Visje van Disney verslaat echte sterren (3 september, pagina 17) wordt Pixar Studios, de filmmaatschappij die Finding Nemo uitbrengt, een dochter van Disney genoemd. Pixar werkt voor ontwikkeling, productie en distributie van films samen met Disney, maar is onafhankelijk.