Het Beeld

,,In plaats van de genoten opleidingen hadden we onze kinderen beter naar de Toneelschool kunnen sturen'', zo luidde het schriftelijke commmuniqué van het echtpaar Hans en Connie Breukhoven dat Show van Nederland (SBS6) gisteren bekendmaakte. Het betreft hier een reactie op het optreden van Jordy en Constanza Breukhoven, de volwassen adoptiekinderen van de platenmagnaat en de als `Vanessa' bekend geworden zangeres, een dag eerder in RTL Boulevard. Die ontkenden bij die gelegenheid dat ze ooit een bandopname van een familieruzie te koop hadden aangeboden aan `de bladen'. Over die kwestie woedt al enige weken een heftige discussie in de roddelpers, De Telegraaf en hun televisiependanten.

Wie nu waarover liegt is ook deel gaan uitmaken van de concurrentieoorlog tussen de dagelijkse showrubrieken van RTL4 en SBS6. RTL-presentator Albert Verlinde wist maandag dat een aan SBS gelieerde, semi-bekende Nederlander, wiens naam hij niet wilde noemen, bemiddeld had bij de voorgenomen verkoop. Waarop gisteren Bart Ettekoven bij SBS meldde dat hij valselijk beschuldigd werd.

Het merkwaardigste van deze rel is dat het mensen betreft die alleen in het paralleluniversum van `de bladen' enig belang vertegenwoordigen. Het woord `show' als label op deze postmoderne uitwisseling van non-informatie – binnenkort worden stemmingen en koersen verwerkt in het nieuwe SBS-programma Sterrenbeurs – leidt al snel tot misverstanden. Het doorgaans zeer goed geresearchte geschiedenisprogramma van de NPS Andere tijden wijdde gisteren een aflevering aan Het begin van de roddelpers, in Nederland te situeren rond de lancering van Story in 1974. Achter presentator Hans Goedkoop verscheen een `buitenlands voorbeeld', het showbizzvakblad Variety, maar dat is een paper of record, die nooit iets met roddelpers van doen had.

Nog verder in de geschiedenis terug ging na middernacht BBC Scotland met een heerlijke documentaire over Confidential, het Amerikaanse roddelblad uit de jaren vijftig, dat door een proces van beledigde sterren op de knieën werd gedwongen. Volgens BBC-samensteller Angus Cameron preludeerde de moraal van Confidential op latere sociale kwesties in de VS: rassentegenstellingen, drugs, homoseksualiteit. Zou ons in Nederland nu een opstand van adoptiekinderen tegen rijke ouders te wachten staan? Geld lijkt ook bij de Margarita en Edwin van Free Record Shop een rol te spelen.

Show van Nederland en de beter bekeken, eveneens dagelijkse SBS-rubriek Shownieuws zijn geen partij voor RTL Boulevard, en niet alleen omdat SBS-presentatoren Viktor Brand en Isabelle Brinkman zo verbeten in de autocue staren. Bij RTL vormen Beau van Erven Dorens en `expert' Verlinde een ironisch koningskoppel. Met een aantal vaste sidekicks, vaak verbonden aan SBS-mede-eigenaar De Telegraaf, lijken ze veel plezier te hebben. Moderedactrice Fiona Hering onthulde gisteren dat ze geen ondergoed aanhad, wat Albert vies deed kijken en Beau aan het gluren bracht. En elke kijker weet dat het onzin is.