Een Schotse `Atalante' met kalenderplaatjes

In het boek Young Adam (1954) van de Schotse beat poet Alexander Trocchi noch in de gelijknamige film van David MacKenzie komt een personage voor dat Adam heet. Wel een aak die luistert naar de naam `Atlantic Eve'. De verwijzing naar een van de weinige eerdere films over een binnenschipper, diens vrouw en hun knecht, Jean Vigo's L'Atalante (1934), kan geen toeval zijn, evenmin als de bijbelse notie dat vrouwen van mannen zondaars maken.

De tweede speelfilm van MacKenzie zou je ook een film noir kunnen noemen, maar dan met een homme fatale: elke vrouw die schippersknecht Ewan McGregor ontmoet, wil zo snel mogelijk gemeenschap met hem. Dat wordt op den duur een beetje eentonig, en zeker eenzijdig.

De fotografie creëert een nostalgisch, door kolen en regen getekend kanaallandschap, tussen Glasgow en Edinburgh. Ook de opwindende, want verboden seks tussen McGregor en de vrouw van zijn baas (Tilda Swinton) maakte eerder dit jaar in Cannes enige indruk. Maar de moraal van het verhaal, met McGregor als duivelse profiteur van vuige vrouwelijke lusten, die ook nog eens de dood van een onschuldige rivaal veroorzaakt, maakt meer kapot dan de kalenderschoonheid van de film kan vergoelijken.

Young Adam. Regie: David MacKenzie. Met: Ewan McGregor, Tilda Swinton, Peter Mullan. In 12 bioscopen.