Braken op de bootreis van je leven

Het begon als een vrolijk uitstapje over de Atlantische Oceaan, met Groenland als een van de bestemmingen. Maar na een paar dagen, toen een virus eenmaal bezit had genomen van de Regal Princess, werd het een hel.

Passagiers gaven spontaan over boven de pastelkleurige vloerbedekking in het gangpad. Andere braakten naast het buffet. Liftknopjes en deurkrukken werden uitsluitend nog aangevat met bedekte handen en geheel in het wit gehulde schoonmaakploegen waren overal op het schip driftig in de weer.

Volgens sommige getroffen passagiers, die hun verhaal hebben gedaan tegenover de Amerikaanse krant The New York Times, was het `a trip from hell'. Zeker 302 van de 1.538 passagiers en 45 van de 679 personeelsleden aan boord van de Regal Princess werden getroffen door een agressief virus. Achteraf is vastgesteld dat het ging om het ongevaarlijke, maar zeer besmettelijke Norwalk-virus. Dat is waarschijnlijk aan het begin van de bootreis in de Deense hoofdstad Kopenhagen door een van de passagiers aan boord gebracht. Een woordvoerder van Princess Cruises, het Amerikaanse bedrijf dat het schip en negen andere cruiseschepen exploiteert, bevestigt dat. Het bedrijf bestrijdt echter dat alle passagiers hebben geleden onder het virus. Volgens directielid Steven Nielsen, eveneens tegenover The New York Times, was het voor veel mensen zelfs ,,een positieve ervaring'' en hebben de meeste passagiers de reis gekregen ,,waarvan ze hadden gedroomd.''

Niet volgens Al Levine, die na afloop van zijn reis in een rolstoel een pier in New York wordt opgerold. Hij is op weg naar een hotel om bij te komen van zijn ontberingen. Levine vertelt hoe de eerste dagen voorbij gingen met bingo, line dancing en gokken. Daarna was het uit met de pret, aldus Levine. Zodra bekend werd dat het virus de ronde deed, reageerden veel passagiers nerveus. Het buffet en de sauna werden gesloten. Een cursus pottenbakken werd afgelast. En overal op het schip moesten mensen braken.

Rederij Princess Cruises weigert lang op de kwestie in te gaan. Alle passagiers krijgen driehonderd dollar compensatie plus een dag onkosten teruggestort omdat de reis vervroegd werd afgebroken. Daarmee heeft het cruisebedrijf een extra dag gewonnen om het schip nog eens grondig schoon te maken. Want nog even en dan komen de nieuwe passagiers al weer aan boord – voor de reis van hun leven.