Beltoon nieuwe inkomstenbron

De verkoop van cd-singles daalt. Platenlabels kunnen het omzetverlies wellicht compenseren met de rechten voor beltonen op mobiele telefoons.

Het gepiep en gejengel van mobiele telefoons al zat? Beltonen of ringtones worden populairder en in de toekomst zullen er alleen maar meer verschillende beltonen bijkomen. Maar de kwaliteit wordt beter. Uit onderzoek van de Britse brancheorganisate Mobile Data Association (MDA) werd deze zomer al duidelijk dat de opbrengsten van de verkoop van beltonen de verkoop van cd-singles in Engeland al benadert. Volgens de MDA zal de verkoop van beltonen er dit jaar met 60 procent toenemen tot 97,9 miljoen euro. In 2002 was dat nog 55,9 miljoen euro. In Engeland brachten cd-singles vorig jaar 135 miljoen euro op, maar de verkoop tot nu toe dit jaar is 37 procent lager.

Voor Nederland zijn er nog geen exacte cijfers. N. Menkes, directeur van Denda Multimedia, naar eigen zeggen de grootste beltoonproducent in Nederland, doet op verzoek een schatting. ,,Per maand worden in Nederland tussen de 300.000 en 400.000 beltonen verkocht'', vertelt hij. Met een gemiddelde prijs van 1,30 euro moet er jaarlijks gerekend worden met een bedrag van rond de 5,5 miljoen euro. Volgens gegevens van de NVPI, de Nederlandse brancheorganisatie voor de entertainmentindustrie, werd in 2002 voor 16 miljoen euro aan cd-singles verkocht, tegen 23 miljoen in 2001.

Woordvoerder P. Solleveld van de NVPI, de branche-organisatie van de muziekindustrie, erkent dat beltonen in Nederland populairder worden. Of de dalende interesse voor cd-singles daarmee verband houdt, betwijfelt hij. ,,De verkoop van cd-singles was voor een deel sowieso al vervangen door het illegaal kopiëren op internet.''

Directeur J. Looijenga van Mobillion, een andere grote aanbieder van beltonen in Nederland, rekent op een verbetering van de kwaliteit. ,,De geheugencapaciteit van mobieltjes wordt groter. Het duurt niet lang meer voordat je een gehele sample van een liedje als beltoon op je telefoon kan zetten.'' Ook Menkes van Denda Multimedia ziet een snelle verbetering van de kwaliteit. ,,Eerst komen de samples en over een jaar of twee kan je gewoon mp3-bestanden downloaden en die gebruiken als beltoon.'' Volgens Menkes hebben met name de platenmaatschappijen baat bij kwalitatief betere beltonen. ,,Als wij ringtones niet meer zelf naspelen, maar de originele master gaan gebruiken, moeten we ook geld betalen aan de platenmaatschappijen. Op die manier compenseren ze voor teruglopende inkomsten van cd-singles.''

Op dit moment dragen producenten van beltonen al 12 procent van hun netto-omzet af aan Buma-Stemra, de organisatie die de muziekrechten int. Menkes: ,,Als we ook nog geld moeten betalen aan platenmaatschappijen, zullen de ringtones voor de consument duurder worden.''