Uitmarkt wil multicultureel publiek bedienen

Zoals het kerstfeest in oorsprong het feest van de zonnewende is, zo markeert het weekend van De Uitmarkt het definitieve einde van de zomer. Misschien dat het daarom schijnt dat het dat weekeinde altijd regent? Ook gisteravond lagen dreigend donkere wolken boven het Amsterdamse Museumplein, maar in het westen straalde de ondergaande zon een brede oranjerode lichtbundel als een theaterspot het zwerk in. En zowaar bleef het, op een paar druppels na, droog.

De Uitmarkt is ooit opgezet om burgers, boeren en buitenlui te kietelen met korte voorstellingen om zo een nieuw publiek te winnen. Enkele jaren geleden werd van verschillende kanten geopperd dat die doelstelling niet gehaald werd. Die geluiden zijn inmiddels verstomd, en de organisatie heeft dit jaar de openingsavond zelfs aangewend om een specifiek jong en multicultureel publiek te bereiken. Dat uitte zich in een programmering die zich, anders dan in vorige jaren, beperkte tot de voorkeursmuziek van een deel van die doelgroep: arrenbie, hiphop en nu-soul. Allemaal muziek op Amerikaanse leest, zonder een spoortje Turks, Marokkaans of Surinaams. Daarmee was de voorspelbaarheid van de muziek gisteravond wel erg groot, en waren verrassingen – altijd het sterke punt van De Uitmarkt – uitgesloten.

Wat wel verademend werkte was de samenstelling van de deelnemende groepen: blank, bruin en zwart speelde samen op een manier die je even in de waan kon brengen dat het een afspiegeling van de maatschappij was. Het begon al met het optreden van de rapcrew D.A.C., `helemaal uit Amersfoort', die in de circustent De Platanen het publiek opschudde: `Is Amersfoort in da huis?' Ja, Amersfoort is in da huis en laat zich niet onbetuigd. Wat kan het schelen dat je ze nauwelijks kunt verstaan, het gaat hier om impact en attitude.

Groot gelijk ook dat ze hun rugzakken niet afdoen, in Amsterdam wordt gejat als de raven. Buiten is een tijdelijke skatebaan gebouwd. Ernaast staat een vanaf haar haren tot en met haar plateaugympen in zuurstokkleuren geklede vrouw in een soort kooi platen te draaien. Verderop staat de groep Relax, strakke hiphopfunk, goede zanger, muziek met intelligentie en humor. Op het grote podium doen E-Life, Raymtzer en de Postmen hun ding, maar probeer maar eens in één nummer het publiek mee te krijgen: `put your hands in the air', roepen ze steeds. Ja, bekijk `t, denkt het overgrote deel van het publiek.

Hind krijgt het grootste applaus, maar de meeste indruk maakt Tasha, en niet vanwege haar mooie jurk: bij haar mid-tempo lied beweegt ze zich superieur, met de présence van een koningin, en zo zingt ze ook. En als laatsten krijgen Michael Franti & Spearhead met hun reggae/soul/triphop uiteindelijk de menigte toch nog aan het dansen.

Concerten: Openingsavond De Uitmarkt. Gehoord: 29/8, Museumplein, Amsterdam.

Vervolg: za. en zo. van 12u - 24u op 28 lokaties in Amsterdam. www.uitmarkt.nl