3FM op zoek naar jongere luisteraars

De radiozender 3FM (radio 3) begint in het nieuwe seizoen met een nieuwe programmering. 's Avonds komen er speciale doelgroep-programma's, die meer jongeren aan de zender moeten binden.

Zendercoördinator Florent Luyckx maakte de nieuwe indeling, die 1 september in moet gaan, gisteren bekend tijdens een persconferentie op het Lowlands-festival in Biddinghuizen. Luyckx, die 1 januari dit jaar aantrad als opvolger van zendercoördinator Paul van der Lugt, heeft zich ten doel gesteld een jonger publiek aan te spreken. ,,3FM is bedoeld voor luisteraars tussen de 13 en 35 jaar, maar bij de jongste groep deden we het slecht. Die willen we terug winnen'', aldus Luyckx.

In het nieuwe muziekbeleid komt er daarom meer ruimte voor muziek die Luyckx omschrijft als `urban', oftewel rap, r&b en dance. `Urban' zal gedraaid worden tussen 18.00 en 22.00 uur, als vooral jongeren naar de radio luisteren. ,,Overdag was onze programmering al sterk, maar 's avonds raakten we luisteraars kwijt'', zegt Luyckx. De door Paul van der Lugt ingestelde horizontale programmering wordt in de avonden losgelaten, ten gunste van de ,,muzikale verdieping''. De VPRO gaat dan ,,doelgroep-programma's'' uitzenden, die per avond verschillen: op dinsdagavond metal, op donderdag hiphop, enzovoort.

In totaal zijn er vijftien nieuwe programma's bedacht, zijn zes programma's van vorm veranderd en zijn twaalf programma's afgeschaft. Er zijn een paar dj's verdwenen en enkele nieuwe aangetrokken, onder wie Chris Herrebrugh, Kees de Koning (terug van weggeweest) en Timur Perlin (oud-Yorin). In de dagprogrammering is vooral het vertrek van VARA-dj Henk Westbroek opvallend. Westbroek is twintig jaar aan radio 3 verbonden geweest. Hij wordt opgevolgd door Claudia de Breij (ook VARA). Haar programma bevat muziek, gasten en op de donderdag een film-rubriek.

Met de nieuwe indeling hoopt 3FM een groter marktaandeel te verwerven ten opzichte van commerciele radio-zenders als radio 538 en Yorin. De lancering gaat gepaard met een reclame-offensief, gericht op jongeren. ,,Al is er niet de reclame-druk die de commercielen uitoefenen'', zegt Luyckx, ,,dat budget hebben we niet.'' Er is een nieuw logo, een nieuwe huisstijl en een nieuwe slogan: `Altijd de eerste' is nu `3FM, Serious Radio'. De term `Serious' komt uit de hiphop-taal en betekent hier ,,interessant, heftig''.