Winst Telegraaf bijna gehalveerd

Krantenuitgever De Telegraaf heeft de voorbije zes maanden de winst bijna zien halveren door de aanhoudende slechte advertentiemarkt. De Amsterdamse onderneming durft geen verwachting af te geven voor het resultaat voor dit jaar omdat het onzeker is of herstel van de advertentiemarkt zal plaatsvinden.

Het afgelopen halfjaar behaalde De Telegraaf een nettowinst van 6,7 miljoen euro tegen 11,3 miljoen een jaar eerder. De omzet van het concern daalde met 22 miljoen euro naar 362 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat zakte met bijna 18 procent tot 16,9 miljoen euro.

De winst- en omzetdaling is vooral veroorzaakt door de situatie bij de dagbladen. Zowel bij dagblad De Telegraaf als de regionale kranten kelderde het aantal personeelsadvertenties met gemiddeld 45 procent. De rubrieksadvertenties daalden met 20 procent. Daarentegen is een stijging te zien van het aantal landelijke adverteerders. Bij dagblad De Telegraaf ligt de groei van dit soort advertenties op 12 procent. Maar het concern is ongewis of de groei hiervan doorzet.

Volgens De Telegraaf is het marktaandeel van het gelijknamige dagblad gegroeid van 29 procent naar 32 procent. Volgens een woordvoerder is deze groei ten koste gegaan van de Volkskrant op het gebied van personeelsadvertenties. De Volkskrant is een uitgave van PCM Uitgevers.

De oplage van zowel De Telegraaf als de regionale titels daalde met 2 procent. Het concern zegt deze afkalving te hebben gecompenseerd met tariefsverhogingen. Daardoor stegen de abonnee-inkomsten met gemiddeld 1,8 procent.

Het afgelopen halfjaar zijn 212 banen bij De Telegraaf verdwenen. Het gaat om werknemers in Amsterdam en Limburg. Vorig jaar zette De Telegraaf een reorganisatie op touw om de kosten te drukken. De internetactiviteiten zijn ondergebracht bij de kranten en er is een drukkerij in Maastricht gesloten. Daarnaast zijn de activiteiten van de twee Limburgse dagbladen op één locatie ondergebracht.