Laurus maakt weer winst, omzet daalt

Het supermarktconcern Laurus (Super De Boer, Edah, Konmar) heeft in de eerste helft van dit jaar voor het eerst sinds lang winst weten te boeken. De omzet is wel gedaald, vooral door de aanhoudende problemen bij Konmar.

Dit heeft Laurus, waarin de Franse supermarktketen Casino een aanzienlijk belang heeft, vanmorgen bekendgemaakt. In de eerste zes maanden behaalde Laurus een nettowinst van 7 miljoen euro, tegen een verlies van 44 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. ,,Voor 2003 was onze strategie primair gericht op het herstel van de winst. We schrijven nu weer voorzichtig zwarte cijfers'', zei bestuursvoorzitter Bruijniks.

Het herstel van de winst is te danken aan een ingrijpende sanering van het concern, dat vorig jaar aan de rand van de afgrond stond. De verlieslatende winkels in Spanje werden allemaal verkocht, die in België bijna allemaal Laurus verwacht de verkoop van de laatste Belgische winkels binnenkort af te ronden. De kosten werden verder teruggebracht door centralisatie van de inkoop en de administratie, terwijl een distributiecentrum in Heerenveen werd gesloten. De `derving' producten die weggegooid moeten worden werd verminderd van 4 procent van de omzet tot 2,6 procent.

Bij het winstherstel verloor Laurus wel marktaandeel (van 21,4 naar 18,8 procent) en omzet (van 2,86 naar 2,18 miljard euro). Het omzetverlies kwam vooral door het afstoten en sluiten van winkels, maar ook de `identieke omzet' nam af, met 1,3 procent. Discounter Edah wist wel te groeien (3,2 procent), maar niet genoeg om het verlies te compenseren bij Super De Boer (min 0,6 procent) en vooral Konmar (min 7,6 procent).

Laurus gaat dan ook met name bij Konmar verder met saneren. Zoals eerder aangekondigd worden tachtig Konmar-winkels omgebouwd tot Super De Boer- en Edah-supermarkten. De veertig grootste Konmar-winkels de `superstores' houden hun naam, maar moeten hun marktpositie verstevigen door onder meer betere verswaren te verkopen. Ook de posities van Super De Boer en Edah worden versterkt, onder meer door bij laatstgenoemde het aantal huismerken te verdubbelen tot 1.200.

Voor deze ingrepen en voor een verdere reorganisatie bij de logistiek reserveert Laurus een eenmalig bedrag van 15 tot 20 miljoen euro. Jaarlijks moet dit zo'n 14 miljoen euro aan kostenbeparingen opleveren, onder meer doordat nog meer banen verdwijnen naast het al eerder genoemde aantal van 500 dat wegmoet door de ombouw van de Konmar-winkels.