Nog niet rijp voor Shakespeare

Vin Diesel, de acteur met de kale kop, brak door met The Fast and the Furious en xXx, twee licht anarchistische actiefilms die zijn imago vormgaven: eem alles-kan, alles mag-mentaliteit. Wie op grond van die rollen hoopvol naar A Man Apart gaat komt bedrogen uit. Gezien de productiegeschiedenis van de film is dat niet verwonderlijk. Diesel speelde al in de film voordat hij xXx maakte, maar de producenten vonden het eind van A Man Apart onbevredigend. Regisseur F. Gary Gray was inmiddels bezig de remake van The Italian Job op te nemen, dus het duurde even voordat een nieuw einde gedraaid kon worden. Wat medio 2001 in principe klaar was als beoogd zomerblockbuster ging begin april 2003 pas in première. En het was het wachten niet waard.

A Man Apart behandelt in navolging van Steven Soderberghs Traffic de drugshandel van Mexico naar Amerika. Waar Soderbergh nog enige nuance nastreefde, doet A Man Apart vooral denken aan de in de jaren tachtig zo succesvolle serie Miami Vice toen men zich ook al zonder diepergravende analyse zo heftig opwond over drugs uit buurlanden. De plot van A Man Apart klinkt bekend: een groepje agenten van de Drugs Enforcement Agency arresteert een Mexicaanse drugsbaron, die er vervolgens voor zorgt dat het liefje van een van hen (Vin Diesel) wordt vermoord. Tijd voor wraak, als het niet binnen de wet kan, dan maar erbuiten.

Vin Diesel heeft aangegeven dat hij niet alleen maar in actiefilms wil spelen: hij is klaar voor Shakespearerollen. Getuige de scènes waarin hij verdriet om zijn vermoorde vriendin moet spelen is het daar wat vroeg voor. De oplossing van de filmmakers is eenvoudig. Laat hem met de handen op de schedel staren over de immense zee, zet er zware muziek onder en voila: verdriet. Die basisles cinema hebben de makers wél begrepen, de rest kan bij het grof vuil.

A Man Apart. Regie: F. Gary Gray. Met: Vin Diesel, Larenz Tate, Timothy Olyphant, Geno Silva, Steve Eastin. In 65 bioscopen.