Bayern Europees kampioen op web

Bayern München is de populairste voetbalclub van Europa op internet. Gemiddeld bezoeken maandelijks ruim 340.000 mensen de website van de Duitse club, www.fcbayern.de. Inter Milaan staat op de tweede plaats, Manchester United is derde. Ajax is de eerste Nederlandse club op de zesde plaats met 160.000 bezoekers per maand. Onderzoeksbureau Nielsen-Netratings publiceerde gisteren een ranglijst van Europese voetbalsites.

Volgens het bureau is sport enorm populair op internet. Nielsen-Netratings schat het aantal bezoekers in juli van Europese sportsites op in totaal 14,2 miljoen. Bezoekers blijven gemiddeld een kwartier op de webpagina's van hun favoriete club. Fans van Inter Milaan brengen zelfs 38 minuten door op www.inter.it. Een van de redenen om relatief lang te surfen op de Inter-site is de mogelijkheid om beeldfragmenten te bekijken van 115 klassieke doelpunten van Inter.

De populairste sportsite van Nederland is vi.nl, de website van het weekblad Voetbal International met maandelijks meer dan 237.000 bezoekers. Na de pagina's van Ajax en de KNVB volgt de homepage van autocoureur Jos Verstappen als eerste site die niet over voetbal gaat. Daaronder staan de sites van Feyenoord, de tennisbond KNLTB en PSV.

Driekwart van de bezoekers van Nederlandse sportsites is man, bijna een kwart is jonger dan 24 jaar. Nog niet heel populair in Nederland is live sport op internet. Ruim tweehonderd mensen keken op 19 augustus naar de wedstrijd FC Groningen-NAC via Yeahronimo.com. Deze Nederlandse website zendt dit seizoen voor het eerst wedstrijden van subtoppers uit de eredivisie uit op het web. Komende vrijdag is bijvoorbeeld de competitiewedstrijd Vitesse-AZ rechtstreeks te zien voor 4,95 euro.