Staatsloterij eist toelating van sms-spel

De Staatsloterij gaat bezwaar aantekenen tegen het besluit van minister Donner van Justitie en staatssecretaris Wijn (Financiën) om de nieuwe sms-loterij Sevens vooralsnog niet toe te laten.

Dat heeft de raad van commissarissen van de Staatsloterij gisteravond besloten. Donner en Wijn willen een sms-loterij (die via de mobiele telefoon gespeeld kan worden) vooralsnog geen goedkeuring geven, omdat het risico van verslaving bij met name jonge gebruikers volgens hen te groot is. In overleg met haar huisadvocaat Nauta Dutilh wil de Staatsloterij nu alsnog proberen een vergunning voor een sms-loterij binnen te krijgen.

De grootste loterij (48 procent marktaandeel) van Nederland ligt de laatste weken onder vuur, onder meer wegens de opgelopen kosten van het bedrijf. Uit het jaarverslag over 2002 bleek dat de afdrachten aan de staat vorig jaar zijn afgenomen van 119,5 miljoen euro naar 82,3 miljoen. De marketingkosten stegen met 54 procent naar 55 miljoen euro, de verwerkingskosten met 31 procent naar bijna 18 miljoen en de kosten voor automatisering met 86 procent naar een kleine 19 miljoen.

Daarvoor zijn volgens een woordvoerder van de loterij drie redenen. ,,De introductie van de dagelijkse loterij Dayzers heeft veel geld gekost, de terminals die we bij de verkooppunten hebben geïnstalleerd hebben de kosten van de automatisering opgestuwd en we hebben een reserve van 12 miljoen euro moeten aanleggen op basis van gewijzigde wetgeving'', aldus de woordvoerder.

Daar komt bij dat de totale loterijmarkt sinds twee jaar stagneert, waardoor meer inspanning moet worden geleverd om klanten te behouden. In 2002 bleef voor het eerst de omzetgroei achter bij die van de concurrenten. Volgens de Staatsloterij komt dit doordat de aankoopprijs van de loten niet is verhoogd, terwijl de concurrenten dat wel hebben gedaan.

Los van een verplicht percentage van de omzet aan prijzengeld (60 procent) gelden er geen beperkingen voor de Staatsloterij. De afdrachten aan de staat schommelen al jaren tussen de 16 en 19 procent. De kosten voor marketing (8 procent van de omzet) is volgens de Staatsloterij lager dan die van de zogenoemde goededoelenloterijen (Postcodeloterij, Sponsorbingoloterij).

Eerder deze zomer kondigde Wijn al aan de relatie tussen de staat en de Staatsloterij te willen herzien. Hoe de staatssecretaris dat wil doen zal pas met prinsjesdag bekend worden.