Publieke omroep krijgt nieuw logo

De publieke omroep krijgt een nieuw jasje. Vanaf vrijdagavond 5 september is de nieuwe vormgeving te zien op Nederland 1, 2 en 3. Ook wordt vanaf die datum structureel doorverwezen naar programma's op de andere publieke zenders.

De reclameblokken worden voortaan in- en uitgeluid door feelgood-filmpjes van een paar seconden. Het nieuwe logo is een gekanteld vierkantje met 1, 2 of 3 erin. Op Nederland 1 is het rood, op Nederland 2 geel en op Nederland 3 meestal blauw. ,,Nederland drie is nu eenmaal een dwarsig net en daarom gebruiken zij soms een andere kleur'', verklaarde de netcoördinator van Nederland 2, Joop Daalmeijer, gisteren. De nieuwe vormgeving en het nieuwe zenderschema voor het komende tv-seizoen werden gepresenteerd in het Stedelijk Museum in Amsterdam.

De oude logo's van de netten waren aan vervanging toe omdat ze, volgens Daalmeijer, ,,geen eenheid'' uitstraalden. De nieuwe ,,ontzettend Nederlandse vormgeving'' werd door ontwerpers van een Brits bureau (Kemistry) ontworpen. De ontwerpers baseerden zich op de rechte lijnen en de primaire kleuren van De Stijl (1917-1928) waarin kunstenaars als Mondriaan en Theo Doesburg thuishoorden. De muziek bij de logo's werd gemaakt door Massive Music (Nederland 1), Jeroen Kuitenbrouwer (Nederland 2) en Junkie XL (Nederland 3).

Naast de logo's die de publieke omroep één gezicht moeten geven wordt het karakter per net benadrukt door korte filmpjes voor en na de reclameblokken. Op het `verdiepende net' Nederland 1 staan `mensen' in de filmpjes centraal, op publieksnet Nederland 2 `actie en beweging' en op het progressieve Nederland 3 zijn pixel-animaties (sterke vergrotingen) te zien die benadrukken dat vanuit een ander perspectief naar de wereld wordt gekeken.

De feelgood-filmpjes, waarin bijvoorbeeld een man op een zonnige dag met een bal over het strand loopt, of een stel zoent op een roltrap, vervangen de leader van de STER-reclame. Volgens Daalmeijer was die tot nu toe te prominent aanwezig. ,,Mensen uit het buitenland dachten dat onze publieke omroep STER heette.''

De kosten van de nieuwe vormgeving bedragen een miljoen euro. Volgens Daalmeijer is dat in deze tijden van bezuinigingen voor de omroep toch een verantwoorde uitgave. ,,Wij hadden niet de rechten van de oude vormgeving, waardoor we steeds moesten betalen voor het gebruik ervan.'' De publieke omroep moet volgend jaar 40 miljoen euro bezuinigen. In de jaren daarna loopt dat bezuinigingsbedrag op tot tachtig miljoen euro op jaarbasis in 2007.