Fun met je phone

Onder de slogan `Fun met je phone' propageert de bedrijfstak dat telefonie er niet alleen is om met elkaar te praten. Sinds vorige week kent Nederland met Jong-Zuid zelfs de `wereldprimeur' van een soap via de mobiele telefoon, gesponsord door Microsoft en Telfort. Die begint zo. Een jongeman ontwaakt met handboeien geketend op een bed. Een ander slaat triomfantelijk het dekbed open. Onder de foto staat te lezen: ,, :-):-):-) Altijd lachen met Jim. Al blijft het me verbazen wat de vrouwen in hem zien. Meer dan n paar cm heeft ie ze niet te bieden. Never mind.'' Alles van de SMS- en e-mail-speak zit hierin: van de emoticons en de fonetische afkortingen tot eigentijdse grofheid en Engelstalige uitdrukkingen. Ander voorbeeld: ,,Ff aangifte doen, d8 ik. Wil die k*twout alle details weten. Geilneef. Jammer voor hem: ik weet nix meer. Helaas, zegtie, dan kan hij nix doen. Life sucks.''

Behind the soap, TMF, van maandag tot en vrijdag, vier maal daags, vier minuten. Zie ook: www.jongzuid.nl

Oudere lezers herinneren zich ongetwijfeld de aanzienlijk ingetogener `beeldroman', waarin met foto's en tekstballonnen het verloop van een verhaal werd weergegeven. Dergelijke plaatjes krijgt de abonnee van Jong-Zuid twee maal daags op zijn telefoon te zien. In plaats van ballonnen staan teksten als hierboven onder de foto's, tezamen een verhaal vertellend vol intriges, of, in de woorden van de enthousiaste makers: ,,Bekende gezichten, romances, ruzies, jaloezie en pikante situaties wisselen elkaar in hoog tempo af.''

Soap-acteurs als Winston Gerschtanowitz, Froukje de Both en Hugo Metsers jr. mikken evenals Johan Nijenhuis (Costa!) en producent Media Republic op een `cross-media'-verspreiding: er is al een website (jongzuid.nl), in Spits verschijnt een strip van de serie, TMF zendt The making of en Behind the soap uit, radio- en tv-versies alsmede een Jong-Zuid-tijdschrift staan op stapel. De makers hebben over de levensvatbaarheid van Jong-Zuid hooggestemde verwachtingen; sponsors stromen zo gretig toe dat een enkele zelfs al `nee' moest worden verkocht. Want, in SMS-spraak: Young + fun + nw tech = €€€.

    • Tom Rooduijn