`Elders wel steun voor werven'

De Nederlandse regering is met de weigering scheepsbouwbedrijven in moeilijkheden te steunen, roomser dan de paus. ,,In Den Haag domineert de groot-liberale gedachte dat de overheid zich nergens mee moet bemoeien, zeker niet met de scheepsbouw. In de Verenigde Staten en elders in Europa wordt daar anders over gedacht'', stelt R. Schouten, directeur van de VNSI, de organisatie van Nederlandse scheepsbouwers.

Hulp inroepen van de Nederlandse overheid om de sluiting van de scheepswerf Van der Giessen-de Noord te verijdelen, was volgens president-directeur S. van Dooremalen van IHC Caland géén oplossing. ,,We hebben wel in verkennende zin met de ambtenaren van Economische Zaken gesproken, maar daar bestaat geen enkele behoefte het beleid van de jaren zeventig nog eens over te doen'', zei Van Dooremalen, die andere, ook Europese landen, beschuldigde van directe en indirecte steun aan scheepswerven in de strijd tegen de Koreanen en de Chinezen.

De `tijdelijke regeling ordersteun scheepsnieuwbouw' die staatssecretaris van Economische Zaken Van Gennip heeft aangekondigd, komt voor de werf te laat. Bovendien is het budget van 60 miljoen euro voor deze regeling, die op 1 september ingaat, te laag. Schouten: ,, Frankrijk geeft pure staatssteun aan de Chantier d'Atlantique in St. Nazaire, de laatste grote werf, door het moederconcern Alstom overeind te houden. In Spanje kunnen de werven van Bazar en Astillero Españoles 25 procent onder de kostprijs werken. We hebben klachten ingediend bij de Europese Commissie, maar daar nooit meer iets van gehoord'', aldus Schouten.