Cerfontaine paait zaal vol dorpelingen

Een vliegroute wordt gewijzigd om Spaarndam van herrie te verlossen, belooft Schiphol. En als dat capaciteit kost, ,,dan moet dat maar''.

. Er hangt een vijandige stemming in de sporthal naast het dorpscentrum van Spaarndam, als even na achten Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine binnenkomt. Hij wordt belaagd door een horde fotografen en cameramensen. Aan de muren hangen leuzen. `Slaap onthouden = terreur'. Zevenhonderd inwoners van het dorp Spaarndam zitten klaar om Schiphol uit te schelden. Maar vijf minuten later applaudisseren ze voor Cerfontaine.

Zeven jaar geleden legde de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat, Jorritsma, vast dat de vliegroute van en naar de nieuwe Polderbaan niet over, maar langs het dorp zou worden gelegd. Sinds de opening van de start- en landingsbaan dit jaar blijken de dorpelingen echter niet goed meer te kunnen slapen, omdat de toestellen wel degelijk over het dorp heen vliegen, en bovendien veel lager dan voorheen.

De bewoners willen dat Schiphol zich aan de afspraken houdt. Zij hebben vijftienhonderd handtekeningen verzameld die zij Cerfontaine overhandigen, plus een petitie en een dagboek over de vliegtuigoverlast. Op het omslag staat Hansje Brinker die sinds kort de vingers in de oren houdt in plaats van in de dijk, ,,met alle gevolgen van dien''. Bewoners schrijven: ,,Ik moet mijn telefoongesprekken regelmatig onderbreken.'' Onderwijzeres Marga Kranendonk heeft de spreekbeurten in haar klas moeten verplaatsen. ,,Net als je denkt nu is het rustig, dan begint het weer.'' Kinderen vragen om maatregelen. ,,Dus ik vind dat de piloten die over ons heen vliegen een bekeuring van 40 euro moeten krijgen.'' Een enkele dissident: ,,Geachte directeur van Schiphol. Ik heb geen last van de vliegtuigen. Ik vind het wel cool want je ziet ze van heel dicht bij. Groetjes Rowan.''

Gerlach Cerfontaine, zonder stropdas, heeft de zaal binnen enkele minuten naar zijn hand gezet. ,,Ik zal u vertellen hoe ik er in zit'', begint hij. Hij heeft nooit van een afspraak met Spaarndam geweten en niemand op het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft hem daarover ook maar ooit iets verteld. ,,Dat vind ik gek.'' Hij is er half juli voor van vakantie teruggekomen en heeft meteen tegen zijn medewerkers gezegd: dit kunnen we niet maken. Hij zegt dat het hem spijt. ,,We zullen die route verleggen. Zo snel mogelijk.'' En als dat ten koste gaat van de capaciteit van de luchthaven, ,,dan moet dat maar''. Een warm applaus van de dorpelingen, een tikje verbaasd dat hun wens zo snel is vervuld.

Het verleggen van de vliegroute is misschien niet de grootst denkbare concessie van Schiphol aan iedereen die hinder van de luchthaven ondervindt, zeggen betrokken in de zaal. ,,Een kinderhand is gauw gevuld'', roept iemand. Door het veranderen van de route zullen tijdens de pieken zo'n twee toestellen per uur minder kunnen worden weggestuurd vanaf de Polderbaan en de parallel gelegen Zwanenburgbaan. Twee van de maximaal 72 vliegbewegingen per uur op deze twee banen. En een wijziging van een vliegroute is ook niet op een achternamiddag te regelen, waarschuwt directeur Eric Kroese van Luchtverkeersleiding Nederland.

Maar de handreiking van Cerfontaine geeft de critici hoop. ,,Dit is een verschrikkelijke felicitatie waard'', zo spreekt Kamerlid (GroenLinks) en voormalig Schiphol-actievoerder Wijnand Duyvendak de zaal toe. Kamerlid Diederik Samsom (PvdA): ,,We zijn er nog niet. Dat banenstelsel moet anders. Maar ik ben optimistisch. Voor het eerst heb ik een Schiphol-directeur horen zeggen dat het met de capaciteit wel iets minder kan.''