Scheepswerf dicht, 400 banen weg

Maritiem concern IHC Caland sluit zijn scheepswerf Van der Giessen-de Noord in Krimpen aan den IJssel omdat de bouw van veerboten en cruiseschepen verliesgevend is. Bij de werf verdwijnen circa 400 banen.

IHC Caland richt zich voortaan alleen nog op de bouw van baggerschepen en van platforms voor de olie- en gaswinning. Die twee divisies worden aparte bedrijven met elk een eigen beursnotering.

Met de sluiting van de scheepswerf trekt IHC Caland zich terug uit de bouw van veerboten en cruiseschepen, een markt waarop het veel concurrentie ondervindt van Aziatische werven. In Nederland was Van der Giessen-de Noord de enige werf die grote veerboten kon bouwen. De markt voor veerboten is verslechterd doordat exploitanten van veerdiensten scherpe concurrentie ondervinden van luchtvaartmaatschappijen die goedkope tickets aanbieden (Easyjet, Ryanair). Rederijen stellen investeringen in nieuwe veerboten uit.

IHC Caland splitst zijn dochterbedrijven die baggerschepen bouwen, IHC Holland in Sliedrecht en Merwede Shipyards in Hardinxveld-Giessendam, van het concern af. De scheepsbouwdivisie krijgt een eigen beursnotering. Het aandeel IHC Caland, dat op de beurs onderdeel is van de AEX-index met de 25 grootste Nederlandse beursfondsen, wordt daarmee gesplitst.

IHC Caland zelf houdt zich voortaan alleen bezig met activiteiten voor de olie- en gasindustrie (offshore). Met scheepsbouw behaalt IHC Caland weliswaar een hogere omzet dan in de offshore, maar de offshore-activiteiten maken een snellere groei door en zijn winstgevend, terwijl de scheepsbouwdivisie vorig jaar verlies leed.

Dit verlies is volgens president-directeur J. van Dooremalen van IHC Caland (4.300 werknemers) volledig toe te schrijven aan Van der Giessen-de Noord. ,,Na de sluiting van Van der Giessen blijft een gezonde bouwer van baggerschepen over'', zegt Van Dooremalen, die de verzelfstandigde scheepsbouwpoot gaat leiden. De directeur van de offshore-divisie, de Fransman D. Keller, wordt de nieuwe president-directeur van IHC Caland. ,,Ik ben zelf afkomstig uit de baggerbouw, dus het is logisch dat ik meega met de scheepsbouwactiviteiten'', aldus Van Dooremalen. IHC Caland is 's werelds grootste bouwer van baggerschepen en bedient meer dan de helft van de wereldmarkt. In een toelichting noemt het concern offshore en scheepsbouw ,,twee volstrekt verschillende activiteiten die zeer weinig onderlinge synergie vertonen''.

SCHEEPSWERF: pagina 9