Philips beducht voor succes Samsung

Gerard Kleisterlee zegt het zonder enige twijfel in zijn stem. ,,Samsung is voor ons een grotere concurrent dan Panasonic. Samsung is in Amerika sterk opgekomen. Ze zijn agressief. Ze zijn een geduchte concurrent.''

Consumentenelektronica en Amerika. Dat ligt bij Philips gevoelig. Al decennia moet op die activiteit op de grootste markt voor elektronica ter wereld geld worden toegelegd. En het Koreaanse Samsung doet precies wat Philips ook graag wil: een stevige plek op de landkaart van de VS veroveren.

Traditioneel zijn Sony en Panasonic wereldwijd de twee sterkste spelers op het terrein van consumentenelektronica. Sony is onbetwist marktleider en heeft de sterkste merknaam – niet in de laatste plaats door de spelcomputer Playstation en de succesvolle digitale videocamera's. Panasonic is volgens Kleisterlee ,,stabiel'' gebleven. Mede-bestuurslid Gottfried Dutiné, verantwoordelijk voor consumentenelektronica, liet kortgeleden weten Panasonic op termijn te kunnen passeren. Het verschil tussen Philips en Panasonic in termen van marktaandeel is volgens hem niet groot.

De derde en vierde plek op de wereldranglijst zijn respectievelijk voor Philips en het Franse Thomson. De laatste opereert in Amerika onder de merknaam RCA. ,,Thomson is een tweederangs merk geworden. In de merknaam RCA is nauwelijks meer geïnvesteerd'', zegt Kleisterlee. Volgens de betuursvoorzitter van Philips is het Franse bedrijf zich meer gaan richten op studio's voor omroepen. ,,De consumententak hangt er een beetje bij. Het is nauwelijks meer een concurrent.''

Philips mag dan na Sony en Panasonic komen, het is volgens Kleisterlee niet zo dat Philips geen partijtje meeblaast. ,,Wij zijn de pionier geweest met het uitbesteden van onze productie. Daar zijn we al jaren mee bezig, en dat zie je Sony en Panasonic nu ook doen.''

In Nederland woedt tussen Philips en Sony al decennialang een strijd om het marktleiderschap. Tot in de jaren zeventig was Philips in de thuishaven heer en meester, maar die positie moest het concern in de jaren tachtig opgeven ten faveure van het Japanse bedrijf. De laatste jaren is juist weer discussie ontstaan wie nu het grootste deel van de markt in handen heeft.

Kleisterlee kan zich er niet zo heel druk om maken. ,,Het is maar net hoe je de markt definieert. Sony voert producten die wij niet hebben. Zij zitten bijvoorbeeld ook in computers, de Vaio's. Ja, moet je dat dan ook meetellen? Als je alleen naar omzet kijkt, hebben we inderdaad nog een stukje te gaan.''