NS-belang NoordNed gaat naar Arriva

De Nederlandse Spoorwegen willen hun belang in NoordNed, een regionale vervoerder in het noorden van Nederland, aan het Britse Arriva verkopen.

Dat heeft de NS gisteren bekendgemaakt. De NS heeft een belang van 50 procent in NoordNed. Arriva heeft de rest van de aandelen in handen. De NS en Arriva onderhandelen nog over de verkoop. Over de verkoopsom is nog niets bekend.

De NS wil van het belang af, omdat het spoornetwerk van NoordNed niet goed bij het spoornet van de NS past. Bovendien leverde het aandeel niet genoeg geld op, aldus een woordvoerder van de Spoorwegen. Arriva en de NS zetten in 1999 NoordNed op poten.

Arriva noemt het vergroten van zijn marktaandeel in het openbaar vervoer een van zijn speerpunten. ,,Daarom past de aankoop van het belang van de NS goed in onze strategie'', zei een woordvoerster. Zij verwacht dat de overeenkomst binnen een aantal maanden rond is.

Arriva verzorgt vrijwel al het openbaar vervoer in Friesland, Groningen, Drenthe en voor een groot deel in Overijssel en Flevoland. Het bedrijf is verder in delen van Gelderland actief. Vorig jaar augustus werd bekend dat Arriva de aanbesteding van het openbaar vervoer in Zuid-Holland had gewonnen. Het provinciebestuur heeft de vergunning voor het vervoer in het concessiegebied Drechtsteden en Alblasserwaard/Vijfheerenlanden verleend voor vier jaar.

De Britse moederonderneming van Arriva is een van de grootste openbaarvervoerbedrijven in Europa en is vertegenwoordigd in Denemarken, Zweden, Spanje, Portugal, Groot-Brittannië en Italië.

De Nederlandse Spoorwegen hebben verder nog een belang in het regionale vervoerbedrijf Syntus. De overige aandeelhouders zijn Connexxion en CMI.

Volgens de NS-zegsman is verkoop van dit belang niet aan de orde. ,,Er is veel meer samenhang tussen ons netwerk en dat van Syntus'', zei hij.

De NS realiseerde vorig jaar een winst van 47 miljoen euro, terwijl er in 2001 nog een winst werd geboekt van 88 miljoen euro. De omzet van het spoorbedrijf nam iets toe tot 2,65 miljard. Het concern verdiende vooral geld met het beheer en de ontwikkeling van stationslocaties en de exploitatie van commerciële voorzieningen op stations.

De reizigersdivisie van het spoorwegbedrijf zag vorig jaar het verlies oplopen van 1 miljoen tot 69 miljoen euro. De kosten van de reizigersdivisie waren sneller gestegen door investeringen in veiligheid en het aannemen van extra medewerkers op de trein en monteurs.