Totale verkoop dvd's en cd's daalt fors

Ondanks bijna een verdubbeling van de verkoop van muziek-dvd's is de omzet van de Nederlandse muziekindustrie in de eerste helft van dit jaar opnieuw gedaald. In Engeland is de verkoop opvallend gestegen.

Dat blijkt uit de cijfers van het NVPI, de branche-vereniging van de entertainmentsector. De omzet daalde in Nederland met 7,6 procent tot 201 miljoen euro. Dat betekent dat de Nederlandse consument 10 procent minder geluidsdragers kocht, het waren er nu 18 miljoen. Vooral de cd's werden minder gekocht, de omzet daalde met 16 procent.

Opvallend is de omzetstijging van 83 procent bij de muziek-dvd's. Vooral titels als Led Zeppelin Live, Queen – Live at Wembley Stadium, en Abba – The Definitive Collection deden het goed. Het best verkocht was de live-dvd van The Eagles, Hell Freezes Over. Ook Nederlandse dvd's deden goed, zoals Marco Borsato - Live in de Kuip, en Kane - Live in Ahoy. Er werden dit jaar tot nog toe 31 miljoen dvd's verkocht. Ondanks het succes van de muziek-dvd is de totale omzet van de schijfjesmarkt gedaald.

Met deze cijfers loopt Nederland in de pas met de ons omringende landen. Ook in Duitsland en Frankrijk neemt de verkoop af. Alleen in Groot-Brittanië is de verkoop van cd's met 12 procent gegroeid tot 228 miljoen stuks. De Britse branche-vereniging spreekt van ,,record-cijfers''. Toch steeg de omzet met slechts 0,1 procent, want de hogere verkoop is het gevolg van een grotere interesse van de consument `budget-' en `mid-price'-cd's . Volgens J. Boesjes, woordvoerder van de NVPI, heeft de Engelse consument het goedkopere segment plotseling ontdekt.

Om de omzetdaling het hoofd te bieden zoekt de industrie andere distributiekanalen. Daartoe worden allerlei sites opgericht waar liedjes per stuk kunnen worden betaald en gedownload. ,,De branche heeft de afgelopen jaren een aantal problemen moeten oplossen voordat de online-activiteiten van start konden gaan'', zegt Boesjes. ,,Ten eerste moesten de contracten met de artiesten worden aangepast. Want daar staat natuurlijk niets in over verspreiding van muziek via internet. Per artiest moesten nieuwe afspraken worden gemaakt over rechten en royalties.'' De Rolling Stones bereikten deze week overeenstemming met EMI zodat hun oeuvre sinds 1971 – het jaar dat de Stones hun eigen maatschappij oprichtten – online beschikbaar komt.

Volgens Boesjes moesten ook nog veilige betalingsmethoden worden ontwikkeld. ,,Banken zitten niet te wachten op al die kleine bedragen, want daar gaat het meestal om: 99 cent voor een liedje.'' Ook de techniek voor het veilig verzenden van de muziekfiles is aangepast. ,,Zodat niet iedereen die een liedje download het meteen weer kan doorsturen.”