Rijk `bevriest' verkeer Schiphol

Het luchtverkeer op Schiphol mag van staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat) voorlopig niet meer toenemen. Dit ondanks de bereidheid van Schultz om een ,,buitengewoon ongelukkige fout'' van de luchthaven te herstellen. Schiphol-directeur Cerfontaine zei vanmorgen dat de gevolgen desastreus zullen zijn als Schiphol volgend jaar minder vluchten mag verwerken dan verwacht.

Schultz schetste de gevolgen gisteren bij de presentatie van een rapport van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) over de aanlevering van foute gegevens voor het baangebruik op Schiphol in het komende jaar. Hierdoor is de bedoelde toename van het vliegverkeer naar 500.000 vluchten in 2005 en naar 600.000 in 2010 niet mogelijk. Het zal eerder flink onder de 400.000 blijven steken, het huidige niveau, zo stelt het NLR.

Oppositiepartijen PvdA en GroenLinks weigeren mee te werken aan wijziging van de eerder vastgelegde normen, zoals Schultz nu aan het kabinet voorstelt. ,,Schiphol moet zich aan de regels houden'', zeggen de woordvoerders van deze partijen. Ook D66 heeft bedenkingen.

Het NLR-onderzoek bevestigt dat Schiphol een ,,knullige'' fout heeft gemaakt bij berekening van de geluidsoverlast. ,,De sector zelf heeft de foute gegevens aangeleverd'', aldus het NLR. Op grond hiervan zijn milieunormen vastgesteld en in de wettelijke regels opgenomen, waardoor het gebruik van de Zwanenburgbaan op jaarbasis veel te laag uitvalt. De capaciteit van de Polderbaan is juist te hoog ingeschat. ,,Als we maar 340.000 vliegbewegingen kunnen afhandelen, weet je dat we volgend jaar vastlopen'', zegt Cerfontaine. Hij denkt dat het aantal passagiers dat Schiphol aandoet zal dalen doordat het kleinere aantal vluchten de wachttijden voor overstappen zal opstuwen. De gevolgen voor de werkgelegenheid op Schiphol zullen volgens Cerfontaine dramatisch zijn. ,,Den Haag moet de consequenties voor de werkgelegenheid maar nemen.''

Tumult: pagina 3