Omzet restaurants en hotels omlaag

De omzet van de Nederlandse horeca was in het tweede kwartaal van dit jaar 3,2 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Het is het derde achtereenvolgende kwartaal dat de omzetten in de horeca zijn gedaald, waardoor het volume weer is uitgekomen op het niveau van 1997. De sector verkocht 5,2 procent minder drankjes, maaltijden en overnachtingen dan een jaar eerder. De prijzen ging met 2,3 procent omhoog, wat het volumeverlies deels compenseerde. De prijsstijging was volgens het Bedrijfschap Horeca ongeveer gelijk aan de inflatie.

Dat blijkt uit vandaag gepresenteerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Bedrijfschap Horeca en Catering. De omzetdaling bij hotels en restaurants was met respectievelijk 6 en 4 procent het hoogst. Het aantal faillissementen in de horeca verdubbelde van 34 in het tweede kwartaal van 2002 tot 68 in dezelfde periode dit jaar.

Volgens een woordvoerder van het Bedrijfschap Horeca lopen de resultaten terug door de economische recessie. ,,Zakelijke en particuliere klanten houden hun hand op de knip en gaan minder vaak naar hotels en restaurants.'' Ook de koersstijging van de euro drukt de omzet. ,,In de hotels zien we bijvoorbeeld steeds minder Amerikanen, Japanners en Britten'', zegt de woordvoerder. Cafés hebben minder last van de recessie. In het tweede kwartaal daalde de omzet van cafés en discotheken met 1,6 procent.

Directeur Elwin Giel van de Leisure Group Nederland en Disconet, mede-eigenaar van achttien discotheken, bevestigt de omzetdaling. ,,Door de grote prijsstijgingen in de horeca is het echt een trend geworden om na het `indrinken' thuis, maar helemaal niet meer uit te gaan.'' Giel heeft in een aantal discotheken de prijzen verlaagd. ,,Vroegen we vijf jaar geleden nog 15 euro entree, tegenwoordig is dat in sommige gevallen al de helft.''