Levitra versus Viagra

Het Duitse chemieconcern Bayer heeft een kaskraker nodig om nieuw leven te blazen in zijn kwakkelende farmaciedivisie. Maar het nieuwe middel Levitra tegen erectiestoornissen, dat in samenwerking met GlaxoSmithKline op de markt wordt gebracht, kan op problemen stuiten bij de aanval op de marktpositie van Viagra, dat vorig jaar 1,7 miljard dollar opbracht. Viagra is een medicijn van het Amerikaanse Pfizer.

Bayer kan zich geen mislukking veroorloven, want voorlopig zijn er verder weinig nieuwe producten te verwachten. De enige andere medicijnen die het concern de komende drie jaar op de markt zal brengen, zijn een nieuw antibioticum en een middel tegen beroertes. Geen van beiden zal naar alle waarschijnlijkheid veel geld opbrengen, en de geschiedenis van medicijnen tegen beroertes is bezaaid met mislukkingen.

GlaxoSmithKline heeft zich een optie verschaft op een mogelijk succes, dat wel of niet verzilverd gaat worden. Het concern heeft geen risico gelopen bij de ontwikkeling van Levitra, maar deelt in de kans op een mogelijke kaskraker door een deel van de marketingkosten voor zijn rekening te nemen. Als het middel niet goed verkoopt, is dat geen groot verlies voor Glaxo.

Helaas voor Bayer komt er deze herfst waarschijnlijk nog een middel tegen erectiestoornissen, Vialis, op de markt.

Elk van beide concurrenten beweert Viagra in bepaalde opzichten naar de kroon te steken. Levitra blijkt iets sneller te werken, terwijl Cialis een veel langere werking heeft (een hele dag in plaats van vier uur).

Maar het grootste probleem is het overhalen van mannen om de middelen te gaan gebruiken – slechts ongeveer 10 procent van de in aanmerking komende mannen worden daadwerkelijk behandeld.

Hoewel de komende publiciteitsstrijd de medicijnen zeker onder de aandacht van het publiek zal brengen, is het de vraag of de markt groot genoeg is voor alle drie de middelen. Tenslotte heeft vrijwel iedereen wel eens van Viagra gehoord dankzij e-mailspam en flauwe grapjes. En in de Verenigde Staten wordt Viagra in diverse reclamecampagnes door beroemde sportlieden aangeprezen.

Op een krappe markt lijkt Levitra aan het kortste eind te gaan trekken.

Cialis lijkt aantrekkelijker omdat het langer werkt en Viagra heeft een gevestigde reputatie. Het zal Levitra moeite kosten de door Bayer verwachte omzet van 1 miljard euro waar te maken.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld.