Ronde van Nederland past niet in plan UCI

De voorzitter van de internationale wielrenunie UCI, Hein Verbruggen, was gisteren voor de start van de Ronde van Nederland zeer beslist. De wielerwedstrijd heeft in de herstructureringsplannen van de UCI in de huidige opzet geen bestaansrecht. De markt is daarvoor te krap, oordeelde de bestuurder die enkele uren later in Rotterdam de Italiaan Alessandro Petacchi de leiderstrui in ontvangst zag nemen.

Petacchi won na een rit over ruim 184 kilometer van Middelburg naar Rotterdam de massasprint vóór de Duitser Erik Zabel en de Australiër Robbie McEwen. Morgen vindt met de tijdrit in Denekamp de schifting plaats in het klassement en de slotrit in de Limburgse heuvels doet de rest. Het is een vast scenario waarmee de Ronde van Nederland 43 jaar is geworden. De toekomst is echter ongewis. De UCI, en dan met name de Raad voor het professionele wielrennen CCP, broedt op een verregaande herstructurering van ploegen en wedstrijden.

Pleitbezorger Verbruggen is bezig aan een Europese toernee om de plannen toe te lichten. In Middelburg volgde de mededeling dat in de plannen van de UCI de Ronde van Polen en de Ronde van Duitsland meer bestaansrecht hebben. ,,Dat is een afzetmarkt van respectievelijk 38 miljoen en 80 miljoen. Ik kan me voorstellen dat de Raad een Ronde van de Benelux interessanter vindt.''

In de UCI-plannen is plaats voor twintig tot maximaal 22 topploegen, die qua samenstelling ongeveer gelijkwaardig moeten zijn. Dat moet worden bewerkstelligd met een draftingsysteem, zoals in het Amerikaanse basketbal, of een salarisplafond. Voor de topploegen komt er mogelijk vanaf 2005 een gesloten circuit van dertig tot vijftig wedstrijden waaronder de drie grote rondes, alle klassiekers en de rittenkoersen die nu in de hoogste categorie vallen, zoals de Ronde van Zwitserland en de Dauphiné Libéré. Marketingtechnische redenen zullen mede bepalen welke andere koersen overblijven voor de toprenners. Ronde-voorzitter Ed Nijpels sprak de wens uit snel te kunnen promoveren naar de hoogste categorie. Die opwaardering lijkt de enige redding voor de Nederlandse rittenkoers.