Nestlé heeft last van prijzige franc

Het Zwitserse voedingsconcern Nestlé heeft in het eerste halfjaar zijn nettowinst zien halveren van 5,6 naar 2,8 miljard Zwitserse franc (1,8 miljard euro). Dat komt onder meer doordat het bedrijf vorig jaar in dezelfde periode veel bedrijfsonderdelen verkocht en daar winst op maakte. Ook de gestegen koers van de Zwitserse franc drukte de winst.

Dat heeft Nestlé, een belangrijke concurrent van Unilever, vanochtend gezegd. Nestlé verkoopt babyvoeding, diervoeding (onder meer Felix), chocolade (Kitkat), snoep (Smarties), koffie (Nescafé), soepen en sauzen (Maggi) en ijs (Nestlé) en is de grootste mineraalwaterfabrikant met merken als Perrier, Vittel en San Pellegrino.

In het eerste halfjaar daalde de omzet van de Zwitsers met 6,3 procent naar 41,4 miljard frank (2,7 miljard euro) als gevolg van de gestegen koers van de franc tegenover bijna alle valuta, met uitzondering van de euro.

De autonome omzetgroei van Nestlé bedroeg in de eerste zes maanden echter 5,5 procent en dat is meer dan beursanalisten hadden verwacht. Met name in Oost-Europa, Latijns-Amerika, het Caribisch gebied en Afrika was sprake van sterke groei. Nestlé verwacht dat het de tweede helft van dit jaar minimaal even goed zal gaan.

,,We zitten op het goede spoor'', aldus bestuursvoorzitter Peter Brabeck in een toelichting. Hij verwacht voor het hele boekjaar een autonome groei van 5 à 6 procent, ongeveer in lijn met het eerste halfjaar. Brabeck was tevreden over de groei van zijn concern, ondanks de ,,slechte economische omstandigheden'' in veel landen. Nestlé kon desondanks de winstmarge verhogen van 11,9 tot 12,2 procent. De topman was ook tevreden over de sterke groei van de kasstroom en sprak over een ,,sterke financiële positie''. Nestlé nam sinds de tweede helft van de jaren negentig veel bedrijven over, met name op gebied van diervoeding en mineraalwater en maakte daardoor aanvankelijk veel schulden.

De omzetgroei was met 11 procent het sterkst bij de niet-kernactiviteiten. Ook de omzetstijging van mineraalwater klom flink met 9,5 procent. De verkoopgroei in diervoeding kwam tot stilstand, met een daling van 0,2 procent.