Richie Beirach

Veel verjazzingen van klassieke muziek werden opgezet met zo'n losse pols dat ze op hun best eindigden in het zondagochtendcircuit. Fluitist Chris Hinze, pianist Louis van Dijk en zijn Franse collega Jacques Loussier kenden hun Bach en Vivaldi goed genoeg om er koffiekoeken van te bakken.

De keuzes van de klassiek opgeleide Amerikaanse jazzpianist Richie Beirach (1947) liggen minder voor de hand. Na Round About Bartok en idem de Catalaanse componist Federico Mompou is daar nu Round About Monteverdi met opnieuw George Mraz op contrabas en violist Gregor Huebner die er sterk aan bij draagt dat de bewerkingen, anders dan die van Van Dijk en Loussier, niet ontaarden in motorische swingklassiek met een verplicht meetikkende voet.

De muziek van Claudio Monteverdi (1567-1643) blijft zo open als die is in zijn beroemde Lamento d'Arianne waar de cd mee opent. En in het langere Orfeos Lament wordt de sfeer zo diffuus gehouden dat het nauwelijks valt uit te maken waar het jazz is en waar klassiek. Andere componisten die op deze cd worden aangedaan zijn Pergolesi, Palestrina en J.S Bach, de laatste met zijn Siciliana.

Dat je naar deze cd blijft luisteren is behalve aan de muziek te danken aan de heldere registratie en de schitterende vleugel waar Beirach op speelt: een Hamburg Steinway uit 1923.

Beirach, Huebner, Mraz: Round About Monteverdi (ACT 9412-2). Dis. Culture