Durex' innovatiestrategie

Condoomfabrikant Durex brengt elk half jaar een speciaal condoom op de markt. Lichtgevend, verdovend, erectiebevorderend. `Zo vestigt het bedrijf telkens de aandacht op zijn naam.'

Hoe zou dat zijn, een condoom dat de penis tijdelijk verdooft zodat je langer kunt vrijen. Of, een condoom met Viagra-effect?

Neuken is fun. En je kunt het plezier nog verder verlengen. Tenminste, dat lijkt condoomfabrikant Durex te willen zeggen met zijn nieuwe lijn, de extended pleasure range. Het is niet voor niks dat het concern daar zo de nadruk op legt, zegt marketing manager Jeroen van Egmond van SSL International, de Britse eigenaar van Durex.

De markt voor gewone, rechttoe rechtaan condooms groeit jaarlijks met circa 4 procent. Maar de markt voor speciale condooms waaraan extra plezier te beleven valt, groeit met 30 procent. Durex heeft zijn strategie daarop afgestemd. Sinds kort brengt het elk half jaar een nieuw, opmerkelijk type condoom op de markt.

Begin dit jaar was dat de Performa. Het is een condoom met in de punt een kleine hoeveelheid van de stof benzocaïne, hetzelfde wat de tandarts voor verdovingen gebruikt. De stof maakt de vele zenuwcellen in de eikel tijdelijk ongevoelig. Daardoor wordt het hoogtepunt uitgesteld. Voor mannen met een te vroege zaadlozing zou het een hulpmiddel kunnen zijn, meldde De Consumentengids in zijn juninummer, in een artikel over condooms. Hoe lang het effect aanhoudt verschilt per persoon, zegt Van Egmond. ,,Maar gemiddeld duurt het vier keer zo lang voordat je klaarkomt'', zegt hij.

Voor begin volgend jaar ligt een condoom op de plank dat geel oplicht in het donker. En in de zomer van 2004 verschijnt, als de medische tests goed uitpakken, een type met een Viagra-achtige stof in het reservoir. Durex werkt daaraan met het Britse biotechnologiebedrijf Futura Medical.

De stof, glyceryl trinitraat (GTN), wordt al jaren door hartpatiënten gebruikt. Het verwijdt de bloedvaten. De stof werkt binnen 10 tot 15 minuten nadat het condoom is omgedaan. Hoe lang het effect aanhoudt is niet duidelijk. Dat verschilt per persoon, zo laat een woordvoerder van Futura Medical weten.

Rubberdeskundige Jaap Havinga van TNO noemt de strategie van Durex slim. ,,Door ieder half jaar een opmerkelijk condoom op de markt te brengen, vestigt het bedrijf telkens de aandacht op zijn naam'', zegt Havinga, die een aantal jaren geleden betrokken was bij het opstellen van Europese veiligheidsregels voor condooms. En door het luchtig en grappig te benaderen, probeert het concern tegelijkertijd de schroom bij de consument te overwinnen om bij de kassa überhaupt naar condooms te vragen. Concurrenten doen hetzelfde. Ook Carter-Wallace, in Amerika de grootste fabrikant, heeft een condoom met een verdovende stof op de markt gebracht.

In Nederland heeft Durex een marktaandeel van 90 procent. ,,Het bedrijf is hier oppermachtig'', zegt Jan Leereveld van de Stichting Safe Service. Deze ideële stichting brengt het merk Hot Rubber op de markt, onder andere via de drogisterijketens Etos en The Body Shop. De winst gaat voornamelijk naar hiv- en aidsbestrijding.

Extra concurrentie zou goed zijn, meent Leereveld, want dat zou de prijs omlaag drijven. Durex vraagt nu nog 68 tot 97 eurocent per stuk, afhankelijk van het type. Kruidvat, dat een eigen merk in zijn drogisterijen verkoopt, vraagt 33 eurocent.

Volgens TNO-man Havinga zit achter de condoommarkt een ,,harde'' industrie. [Vervolg CONDOOMS: pagina 17]

CONDOOMS

Verlegen klant koopt Durex

[Vervolg van pagina 15] Havinga kent de verhalen van bedrijven die zich de afgelopen jaren tevergeefs op de Nederlandse markt probeerden te vestigen door condooms via tijdelijke acties goedkoop aan te bieden. Als de consument dan bij de winkel kwam, waren de condooms er niet meer. Vertegenwoordigers van een concurrent waren eerder langs geweest en hadden de hele partij opgekocht.

Maar dat er in Nederland amper concurrentie bijkomt, ligt ook aan de consument, meent Leereveld. ,,Als je bij de kassa om condooms vraagt, wil je geen geouwehoer. Het kassameisje staat je met rode konen aan te kijken, jij gaat dan geen uitleg vragen over de verschillende typen condooms.'' Volgens hem wordt de koper door schroom juist naar het grootste en bekendste merk gedwongen, Durex. ,,En daarmee wordt Durex' positie alleen maar verder versterkt.'' Dat het om een conservatieve markt gaat, erkent ook Theodoor van Boven, een van de eigenaren van speciaalzaak De Condomerie in Amsterdam. ,,Als de consument eenmaal een merk heeft gekozen, stapt hij daar niet snel vanaf.''

Toch kreeg Durex twee maanden geleden een tik. De Consumentengids publiceerde in het juninummer de resultaten van een condoomtest. Niet Durex kwam daar als beste koop uit naar voren, maar Schlecker (type Vulkan Natural, 23 eurocent per stuk). Van Egmond heeft echter kritiek. De Consumentenbond testte weliswaar de sterkte van een serie condooms, maar bracht dat niet in verband met de dikte. Terwijl de consument dunne condooms juist prettiger vindt, stelt hij. En de condooms van Durex zijn over het algemeen twee keer zo dun als die van Schlecker. ,,We hebben de klantbeleving inderdaad niet meegenomen in onze test'', zegt een woordvoerster van de Consumentenbond.

TNO-man Havinga denkt dat er in de toekomstmeer concurrentie zal komen. ,,Vanuit het Verre Oosten komen steeds meer condooms richting Europa'', zegt hij. Voor de wereldwijde consumentenmarkt – daarnaast is er ook nog een professionele markt die voornamelijk bestaat uit mannelijke en vrouwelijke prostitués – produceert Durex nu 1,1 miljard condooms per jaar. Daarmee heeft het 25 procent van de markt in handen. Durex zag zijn omzet het afgelopen boekjaar met zes procent stijgen naar 148 miljoen Britse pond (210 miljoen euro). Volgens Van Boven hangt dat succes samen met de naamsbekendheid van Durex. Het concern heeft de afgelopen jaren heel wat concurrenten opgekocht en kreeg daardoor een veelheid aan merken in huis. Maar die zijn langzaam vervangen door het eigen merk. Van Boven: ,,Ze hebben hun naam goed vercocacoliseerd.''