Sony worstelt met filmflop `Gigli'

Hollywood-duo Ben Affleck en Jennifer Lopez bezorgde Sony Pictures de grootste filmflop van de zomer: `Gigli'. Sony doet er alles aan om de financiële schade te beperken.

Sony Pictures, de Amerikaanse filmtak van de Japanse consumentenelektronica-gigant, heeft deze zomer met de film Gigli zo'n grote flop in de bioscoop uitgebracht, dat de onderneming het mikpunt is geworden van een vorm van nationaal leedvermaak. Filmcritici deden een wedstrijd om wie de film het hardst de grond in kon stampen, terwijl een radiodeejay uit Boston deze week begonnen is aan luisteraars die Gigli hebben gezien T-shirts uit te delen met het opschrift: ,,Ik overleefde Gigli.''

Gigli, een `onconventionele romantische komedie' waarin een gangster (Ben Affleck) een lesbische gangster (Jennifer Lopez) probeert te veroveren, haalde in de eerste tien dagen van zijn roulatie slechts zes miljoen dollar op. Vorig weekend was de film in 2215 theaters te zien, en bedroeg de recette volgens website Movies.com 678.640 dollar, wat neerkomt op ongeveer drie mensen per voorstelling.

,,Gevoelloos, slap, saai, en o ja, ranzig, lomp en langdradig'', zo somde de recensent van de Washington Post zijn oordeel over de film samen. ,,Bel de lijkschouwer, er ligt een dood ding in het megaplex. Het heet Gigli'', schreef zijn collega van de plaatselijke krant in Tacoma, Washington. ,,Er is pijn. En er is onbeschrijflijke pijn. Gigli is zulke pijn'', aldus een criticus in Philadelphia. In een enquête onder bioscoopgangers op de filmwebsite Imdb.com kreeg Gigli 1,4 punten, nog minder dan andere legendarische flops, zoals John Travolta's Battlefield Earth en Speed 2: Cruise Control van Jan de Bont.

Om de verliezen te beperken haalt Sony de film uit de circulatie en wordt alles op alles gezet om kostbare advertentiecampagnes op televisie en in kranten stop te zetten. De film, die 55 miljoen dollar kostte, zal rekening houdend met opbrengsten uit het buitenland en van video-verhuur, naar schatting zo'n dertig tot vijfendertig miljoen dollar verlies lijden voor Sony. Daarmee is Gigli niet de meest verliesgevende film van de afgelopen jaren – dat was The Adventures of Pluto Nash, met Eddie Murphy en John Cleese, die de Warner Brothers studio vorig jaar 100 miljoen dollar kostte en in de VS slechts 4,4 miljoen opleverde.

Aanvankelijk probeerde Affleck, een gerespecteerd acteur, zijn deelname aan Gigli nog te verdedigen met de stelling dat zijn acteerwerk ,,best goed'' was, maar deze week heeft hij zich, in een opmerkelijke actie, bij zijn critici aangesloten. ,,Het werkte niet'', zei hij tegen Daily Variety. Maandag maakte hij bij de Tonight Show met Jay Leno grappen over de film, een dag later hielp hij tijdens een persconferentie over een nieuwe low budget film van zijn produktie-bedrijf met mede-acteur Matt Damon (verantwoordelijk voor de hit Good Will Hunting), mee de film af te kraken. Wat dit voor effect heeft op de internationale markt – de Nederlandse premiere van Gigli staat gepland voor december – moet worden afgewacht.

Sony's filmdivisie, die dit seizoen meer dure flops op zijn naam kan schrijven, zoals Hollywood Homicide (met Harrison Ford) en Tears of the Sun (met Bruce Willis) en vooral Charlie's Angels: Full Throttle, heeft zich volgens de Wall Street Journal voorlopig voorgenomen om geen films meer te maken met een budget van meer dan veertig miljoen dollar, en de gebruikelijke winstdeling voor filmsterren te beperken. De zo aantrekkelijk lijkende combinatie Affleck/Lopez – het tweetal trouwt binnenkort – is nu voor alle studio's een `no no'.

Producent Joe Roth van Revolution Studios, de voor Gigli verantwoordelijke divisie, vertelde dat zijn 89-jarige vader vond dat hij regisseur Marin Brest (Scent of a Woman) te veel vrijheid had gegeven. Brest en Roth junior zouden bijna met elkaar op de vuist zijn gegaan over de montage van de film. Toen Roth Gigli zag, zo meldde de Wall Street Journal, ,,wilde ik mezelf van kant maken''. De ,,vernedering'' zit hem meer dwars dan het commerciële verlies.

Sinds het Gigli-debacle en de reeks andere flops klinkt de roep luider om een spoedige pensionering van Jon Calley (73), hoofd van Sony Pictures. Hij zal worden opgevolgd door een drietal managers. Maar volgens analisten moet de impact van de Gigli-flop ook weer niet worden overdreven. Voor een onderneming als Sony, met een omzet van ruim zestig miljard dollar, vormen de circa dertig films per jaar van Sony Pictures geen kernactiviteit. Bovendien is de laatste film die Sony deze zomer uitbracht, de actiefilm SWAT, wel redelijk goed ontvangen door pers en publiek. ,,Zo gaat dat in de showbusiness'', schreef een entertainment-journalist in Hollywood.

`Gigli' gaat in Nederland op 18 december in première.